Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelEn fråga till om snittpuls
You need to log in to create posts and topics.

Inspirerad av tråden Mats Å startade så undrar jag också lite runt snittpuls.
Jag har brukat ligga på en snittpuls på ca 155-160 på 2-timmarspass. Min maxpuls har jag aldrig testat. Men en försiktig gissning är ca 195-200. Jag hade 190 när jag nådde toppe

Var du alltid utomhus på dessa pass?

Jag kör med både puls- och Wattmätare både på trainer och ute. Det verkar som att jag har hög-puls och låg-puls dagar. Utan att prestationen (Watt) förändras. Jag har försökt se samband och orsaker (mat, tid på dygnet, värme, mängd träning etc) varför pul

Gazzah: Ja allt är på cykel utomhus. Givetvis har ju temperaturen varierat.

Ja visst är det märkligt Joakim.
En långsökt sak jag funderat på själv angående den skumma pulsen på VR i år är om den låga pulsen kunde bero på någon form av förstoppning. 🙂 Låter dumt kanske... men jag åt rejält dagarna innan och en hel del pasta. Men

Du behöver knappast ens krokna på VR för att ändå ha lägre puls på andra halvan. Det är nog det normala på så här långa lopp.

Du skriver inget om hur du hade det på dina VR, så det är svårt att veta.

Kortsiktigt kan pulsen variera på grund av en mängd orsaker.

Från en dag till annan påverkas pulsen av bl.a. temperatur, blodvolym, vätskebalans, kost etc. Ingen av dessa är helt isolerade.

Låg blodvolym kan t.ex. vara orsaken av för dålig återhämtning

Tack för era svar!

Håkan: På min runda 2009 hade jag 155 i snittpuls till Fagerhult och sedan 151 resterande till mål. Alltså 153 i snitt. Och även i år ca 155 till Fagerhult men sedan bara 143 till mål.
Och jag vill lova att jag tog i hela vägen. 🙂 Re

Robert>
Det beror till stor del på hur pass vältränad du är. Tumregeln är att desto bättre tränad, desto snabbare återhämtning. Men som i alla andra sammanhang spelar det genetiska in också, och vissa återhämtar sig snabbare än andra. Men 2-3 dagar tycker

Jag tror att jag är hyfsat tränad med 8:42 på VR i år. Jag kände mig också utvilad inför VR. Men då jag provade att springa för 1,5 vecka sedan och fick träningsvärk i tre dagar av 3,7 km löpning i dåligt tempo så tvivlar jag själv. 😉 Tänkte jag skulle s