Quote from Funbeat user on 12 November 2010, 23:42Jag tillhör definitivt smärtskolan. Gör det inte ont har jag inte tränat. Detta är väl en av sakerna jag har insett inte är helt bra. Försöker lära mig att inte köra max alltid.
Problemet med det som Mark beskriver är väl att du måste lägga så mycket tid
Jag tillhör definitivt smärtskolan. Gör det inte ont har jag inte tränat. Detta är väl en av sakerna jag har insett inte är helt bra. Försöker lära mig att inte köra max alltid.
Problemet med det som Mark beskriver är väl att du måste lägga så mycket tid
Quote from Funbeat user on 12 November 2010, 23:50De har ett träningsupplägg och håller inte på med samma träning året runt.
De har ett träningsupplägg och håller inte på med samma träning året runt.
Quote from Funbeat user on 12 November 2010, 23:58Det inser jag. Det Carmichel noterade var att för att lågintensiv volym skall fungera som bas, så krävs volym utöver 10h per vecka.
Sen att de kör hela Friels kit med prep, base, build osv - det inser jag, men någonstans är basen volym och inte höginten
Det inser jag. Det Carmichel noterade var att för att lågintensiv volym skall fungera som bas, så krävs volym utöver 10h per vecka.
Sen att de kör hela Friels kit med prep, base, build osv - det inser jag, men någonstans är basen volym och inte höginten
Quote from Funbeat user on 13 November 2010, 10:07Hej Mats.
Jag skulle bra gärna få till lite mer lågintensiv träning - men det skrämmer mig lite att INTE köra hårt.
Det är det många som känner så. Men likväl. Lägger man lite tid på LSD mm. Så är min uppfattning att man på sikt tjänar på det.
För tänk
Hej Mats.
Jag skulle bra gärna få till lite mer lågintensiv träning - men det skrämmer mig lite att INTE köra hårt.
Det är det många som känner så. Men likväl. Lägger man lite tid på LSD mm. Så är min uppfattning att man på sikt tjänar på det.
För tänk
Quote from Funbeat user on 13 November 2010, 16:45Att det är möjligt att uppnå goda resultat genom mängdträning är ingen nyhet i sig.
För en triathlet är det dessutom tämligen logiskt att mängdträning kan vara väldigt nyttig. "Man blir bra på det man tränar på", som det heter. En triathlet behöver inte
Att det är möjligt att uppnå goda resultat genom mängdträning är ingen nyhet i sig.
För en triathlet är det dessutom tämligen logiskt att mängdträning kan vara väldigt nyttig. "Man blir bra på det man tränar på", som det heter. En triathlet behöver inte
Quote from Funbeat user on 13 November 2010, 17:03Johan: Du har ju bra koll på detta har jag märkt! Särskilt ur ett VR-perspektiv. Om jag ska åka ett stycke fortare nästa år, är då ett par kortare intensiva cykelpass (1-2 timmar) kombinerat med 2 löppass för att få med flåset ett bra vinterupplägg? Varje
Johan: Du har ju bra koll på detta har jag märkt! Särskilt ur ett VR-perspektiv. Om jag ska åka ett stycke fortare nästa år, är då ett par kortare intensiva cykelpass (1-2 timmar) kombinerat med 2 löppass för att få med flåset ett bra vinterupplägg? Varje
Quote from Funbeat user on 13 November 2010, 17:16Selv om mine initalier sier noe annet er det ikke en trening som jeg sev bruker.
Min treninger er en god mengdebase i bunnen. Du må trene mye i sone 1 og 2 for å kunne tåle å trene i sone 3 og høyere. De fleste øktene med høy intensitet bør ligge i sone
Selv om mine initalier sier noe annet er det ikke en trening som jeg sev bruker.
Min treninger er en god mengdebase i bunnen. Du må trene mye i sone 1 og 2 for å kunne tåle å trene i sone 3 og høyere. De fleste øktene med høy intensitet bør ligge i sone
Quote from Funbeat user on 13 November 2010, 17:24Som Johan skriver man blir god på det en trener på. En spurter (tempospesialist) blir ikke bedere av bare å trene lågintensitet. Han må trene explosift.
Til VR må en trene mengde. mengde, mengde + noe intervaler
Som Johan skriver man blir god på det en trener på. En spurter (tempospesialist) blir ikke bedere av bare å trene lågintensitet. Han må trene explosift.
Til VR må en trene mengde. mengde, mengde + noe intervaler
Quote from Funbeat user on 13 November 2010, 17:28Trening er summen av aktivitet + hvile. Eller sagt på en annen måte: summen av økter med lav intensitet og høy intensitet. Du oppnår effekt av trening når du forstår at økten i dag må gjennomføres slik at den er en funksjon av økten som ble kjørt i går og
Trening er summen av aktivitet + hvile. Eller sagt på en annen måte: summen av økter med lav intensitet og høy intensitet. Du oppnår effekt av trening når du forstår at økten i dag må gjennomføres slik at den er en funksjon av økten som ble kjørt i går og
Quote from Funbeat user on 13 November 2010, 17:37Alla inläggen från er är bra och jag håller med.
Friel lär ju inte ha helt fel. Volym i botten och sedan högintensiva pass ju närmre högsäsong man kommer. Det är också tydligt att för elitidrottsmän så hade det varit omöjligt att göra något annat än trä
Alla inläggen från er är bra och jag håller med.
Friel lär ju inte ha helt fel. Volym i botten och sedan högintensiva pass ju närmre högsäsong man kommer. Det är också tydligt att för elitidrottsmän så hade det varit omöjligt att göra något annat än trä