Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningEnergi under halvmarathon
You need to log in to create posts and topics.

12

Om typ 2,5 veckor ska jag springa min första halvmara, och funderar på om jag behöver tillföra något annat än vatten under loppet. Det längsta pass jag sprungit är 18 km och det gick i 7:00-tempo (tog lite mer än två timmar), då drack jag bara vatten var

Jag brukar bara dricka vatten på distanser upp till halvmaran. Har inte sprungit längre så många gånger.

Ett tips är att dricka ordentligt (iaf mer än vanligt) hela dygnet innan halvmaran. Då minskar ditt behov av att dricka under tiden och din kropp kla

Jag vet iaf att min egen kropp, oavsett om jag kört snabbt eller sakta, brukar få slut på energi vid ungefär 2,5 timme. Troligen klarar du dig med endast vatten OM du äter stabila måltider i ett dygn innan. Ät dock inte för mycket för tätt inpå loppet, vi

Tycker absolut att du ska träna på att äta. På många halvmaralopp så delar de ut viss form av mat, typ bananer osv.

Prova även samma sportdryck som serveras, kan vara skönt och gott att dricka något annat när du närmar dig mål och behöver alla krafter d

Framförallt är det jätteskönt att veta att du har energi att ta till om det skulle behövas! Ett par gel-påsar i fickan kan vara en gosig nalle att trösta sig med när svackan kommer, även om du inte skulle sätta i dig dem.

Lycka till!

Jag tycker personligen att det är skönt att slippa ha något med mig. Det verkar vara Oslo halvmara du ska köra. Om jag förstått det rätt så är det samma bana som helmaran (som går 2 varv) så då lär dom ju servera lite extra tilltugg. Dom flesta klarar av

De lopp jag har sprungit har jag inte tagit med mig något utan tagit det som funnits vid vätskekontrollerna på vägen. Jag slipper hellre bära omkring på något men har kanske också en plåtmage som tål det mesta jag utsätter den för. En del känner sig trygg

Jag skulle nog kunna klara ett lopp utan någon extra energi men man ska inte underskatta placebo effekten av den. Samt som någon sa, skulle man få en dipp så är det skönt att ha med, just in case. Brukar inte ta så stor plats i fickan.

Springer du så länge som 2:20 så lär du prestera bättre om du tillför energi.

Jag brukar själv alltid ha med mig en gel på en halvmara och fylla på med den/sportdrycken som serveras på loppet efter känsla. Det jag är mest sugen på när jag kommer till vä

Det där med "jag tar vad jag är sugen på" är faktiskt intressant. På vissa maraton har dom serverat coca-cola och det har varit fruktansvärt gott sista 10-15 km 🙂 Socker + vätska + koffein = mums!

12