Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningErfarenheter av stukad fot?
You need to log in to create posts and topics.

Hallåj. Jag klarade mig i över 30 års hopp, studs och dumheter innan jag stukade foten för första gången. Det hände under en löparrunda för drygt fyra veckor sedan.

Fyra veckor är väl egentligen inte mycket när det gäller att läka en stukning, men absti

Jo du, jag har stukat foten några gånger. Eller rätt många gånger. Första riktiga gången var 1975, i lumpen då jag fick en rejäl stukning. Sedan dess har foten aldrig blivit riktigt bra och jag brukar stuka den igen vartannat eller vart tredje år.

Det b

Min senaste stukning så gick jag o-halt efter två minuter och sprang på som vanligt. Bara småkänningar några dagar.

Stukningen innan kom fyra år tidigare och var extrem. Tre-fyra veckors stelhet av svullnaden, och fyra månader innan jag försökte ta mina

Micke,
Alla är olika. Jag "vrickar" fötterna titt som tätt, och det ser riktigt obehagligt ut, säger de som ser när det händer. Jag kan trampa ner på hela utsidan av foten, inte skönt alls. Jag brukar springa vidare direkt, då haltar jag i några minuter,

Tackar för svar, råd och erfarenheter 🙂

Jag har varit hos läkare, som ryckte och kände på foten, och sa att den såg hyfsat stadig ut. Han skickade mig dock på röntgen för säkerhets skull, och det visade sig att det var inga sprickor eller andra dumhete

Micke, nu är inte jag Leif men jag hoppas att jag får svara ändå? 🙂

Att börja löpträna efter 5-6 dagar med en stukad fot är varken macho eller coolt på något sätt utan se till att Du får en vettig rehabilitering av skadan. Det gagnar Dig i framtiden.

Självklart får du svara Sylvia. Jag är tacksam för alla svar och synpunkter 🙂

Ja, jag vill ju inte börja träna för tidigt och riskera att det blir värre. Men samtidigt är löpsuget så stort så att det är det enda man tänker på nu för tiden. Nästan ialla

Stå på ett ben är alltid bra. Sen när Du känner Dig bekväm med den övningen så stänger Du ögonen en smula medans Du står på ett ben...och står lite till...;)

Stort lycka till! Rehabilitering är sjukt tråkigt men vinner i längden. 🙂

Har aldrig hänt på asfalt men väl på lite ojämn väg. Men helt klart är att skogen är värst.

Sedan är jag enig med Sylvia om balansplatta och liknande övningar. Och faktum är att jag stukat foten mindre frekvent sedan jag började med styrketräning och rör

Micke,
Jag vill avråda från att stå på ett ben och borsta tänderna, men det är mest för att jag är av den bestämda uppfattningen att man (= jag, självupplevt) har svårt att borsta tänderna riktigt ordentligt när man balanserar på en fot! Var rädd om tände