Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningErfarenheter av stukad fot?
You need to log in to create posts and topics.

Fyra veckor låter väldigt längen för mig. Har inte stukat foten ofta i livet men nog är det hög tid att börja träna igen då. Ont i foten kan man dock få ibland efteråt Senaste stukningen kände jag av ett halvår efteråt och den var inte så allvarlig som di

Jenny; jag har el-tandborste, så jag behöver inte koncentrera mig så hårt vid borstningen 😉

Igår följde jag Sylvias tips att blunda när jag stod på ett ben. Det gick si så där. Men helt hopplöst var det iallafall inte 🙂

Ska nog ta och köpa mig en b

En, som jag tycker, viktig fråga som ingen ställt är om det gör ont när du springer? Om du kan springa utan att det gör ont så är det bara att springa.

Förra sommaren stukade jag foten för första gången i livet. I skogen gör jag ofta den sortens småvrick

Först måste jag påpeka att detta är bara mina erfarenheter och kanske inte passar alla.

Jag sprungit orientering i ca 45 år och stukat fötterna många ggr. Jag har därför lärt mej att de första 48 timmarna efter stukningen är viktiga. Då ska foten vara i

om det gör ont när jag springer kan jag inte riktigt svara på, för jag har inte vågat prova än 😉

I början av första veckan hade jag problem att röra mig överhuvudtaget. Eftersom jag har ett fysiskt jobb, så höll jag mig hemma.
Andra veckan började jag

Nej Micke, ankelskyddet kändes inte alls klumpigt. Tänkte inte på att jag hade det på. Men det kan vara bra att ha dubbla strumpor och inte använda det för länge, de första gångerna. Själv hade jag inga problem, men fötter är ju olika.

Det finns andra a

Också orienterare, också stukat mina fötter ett antal gånger under 40 års orienterande. Nu senast i början på juli. Högläge å vila ett par dagar å sedan ut å testa foten.
Korta pass på slätt underlag i början. För att dels få lite längd på passen och del

Jag hittade den här: http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Medicinens-ABC/2014/02/Fotledsdistorsion/

Där skriver de bl.a. "Patienten ska påbörja rörelseträning och belasta foten till smärtgränsen så snart som möjligt efter en fotledsstukning.

Jag trodde att jag också "bara" hade stukat foten, men eftersom smärtan och svullnaden aldrig släppte (mer än 6 mån) gjorde jag till slut en magnetkameraundersökning. Och den visade på att peroneussenan fått sig en törn... (t-)
Mitt råd till dig är att in

Utfall på balanskuddar - Kanske med viktskiva över huvudet? Overhead squat på bosuboll. Draken på balansplatta. Tåhävningar. Gummibandsövningar. Enbensknäböj på balansplatta/pad. Stå på ett ben, blunda och luta/vila huvudet på ena axeln. U name it.

Ut å