Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!
Jag är en läkarstudent som håller på med mitt examensarbete i Idrottsmedicin. Undersöker förekomst av och riskfaktorer för vattenförgiftning under långlopp t.ex. lidingöloppet, marathon etc.

Skulle ni välja att svara på frågorna i det här inlägget s

Vad är ett långlopp för dig? Definiera i tid och eller sträcka!

1. Vad vet ni om hur mycket man bör dricka under ett långlopp? Var har ni fått den informationen ifrån?
1-2L per timma beroende på omständigheterna. (ACSM 1985; 1987; 1996)
0.5L per timma (Shepard and Kavanagh 1978; Maughan 1985; Noakes, Lambert et al 198

Äh, fåna dig inte nu Christer. Det är ju olika från person till person, samma som vad är ett långpass.

Mina svar
1) "I read it from a book", dvs Lore of Running, Noakes.
2) Börjar med en ungefärlig plan, men är inte rädd att hoppa över om jag känner mig

1. Vad vet ni om hur mycket man bör dricka under ett långlopp? Var har ni fått den informationen ifrån?
Inte för mycket, inte för lite, beror även av temperaturen.

2. Vad styr ert vätskeintag under ett långlopp? Törst eller en upplagd plan över hur mycke

OK, jag ska sluta fåna mig. Bra idé Magnus!

1. Det jag vet har jag lärt mig av erfarenhet. Väder och ansträngningsgraden påverkar hur mycket man/jag behöver dricka så det finns inget särskilt mått...
Det beror också på om jag tränar eller tävlar.
Ska jag

Christer: Långlopp här är väl lite flytande men halvmara och uppåt skulle jag säga.
Varför jag väljer att nämna Powerade är att det ofta är det som bjuds, inte för att jag anser det vara bättre på något sätt!!

Om det är det som bjuds tar jag med eget, helt enkelt för att magknip inte är så jäkla kul.

Powerade är ett jäkla rävgift!

Så, så fick jag det sagt också. (#)

1. Brukar dricka ca en 0,5l / timme (om det inte är minusgrader, då blir det typiskt mindre eller väldigt varmt då det typiskt blir mer).

2. Planen är att dricka ca en halv liter, men jag dricker när jag känner mig törstig och terrängen tillåter det. Oc

1. Ja. Inför varje lopp gör jag uträkningar efter vätskeförlust (förlorad kroppsvikt vid pass genomförda i samma tempo vid samma väder, räknar även med vätska kopplat till glykogen) och kolhydratåtgång (räknar på energiförbrukning och hur mycket av energi

12