Quote from Guest on 9 January 2013, 13:55Sökt på forumet men hittar inget om detta. Tog i natt och mätte pulsen hela natten med pulsband och hade i genomsnitt 77slag/min. Men under vissa dippar hade jag så lågt som 30-35slag. Hade det varit en snabb dipp så hade det kanske inte varit något men d
Sökt på forumet men hittar inget om detta. Tog i natt och mätte pulsen hela natten med pulsband och hade i genomsnitt 77slag/min. Men under vissa dippar hade jag så lågt som 30-35slag. Hade det varit en snabb dipp så hade det kanske inte varit något men d
Quote from Funbeat user on 9 January 2013, 14:05Djupsömn? Jag kan mycket väl tänka mig att pulsen går ner när kroppen är i sitt djupaste vilostadie, och det låter inte alls konstigt i mina öron att pulsen går ner sådär i cykler som, om jag får gissa, nog matchar ganska bra med dina sömncykler.
Djupsömn? Jag kan mycket väl tänka mig att pulsen går ner när kroppen är i sitt djupaste vilostadie, och det låter inte alls konstigt i mina öron att pulsen går ner sådär i cykler som, om jag får gissa, nog matchar ganska bra med dina sömncykler.
Quote from Funbeat user on 9 January 2013, 14:12Förutsatt att du tidigare är frisk, har du troligtvis din låga puls under djupsömnen. Som du säkert redan vet sover vi ju i olika sömnperioder under sömnen, allt från ytlig till djup sömn. Är du dessutom vältränad är inte den låga pulsen i mitt tycke någo
Förutsatt att du tidigare är frisk, har du troligtvis din låga puls under djupsömnen. Som du säkert redan vet sover vi ju i olika sömnperioder under sömnen, allt från ytlig till djup sömn. Är du dessutom vältränad är inte den låga pulsen i mitt tycke någo
Quote from Funbeat user on 9 January 2013, 14:12Ok jag funderade på om det var något fel att pulsbandet inte gav rätt eftersom det blivit förr torrt tillfälligt eller något. Tanken med sömnpulsen var att få fram en vilopuls men nu läste jag någonstans att de inte alls är samma. Så hur fasiken skall man
Ok jag funderade på om det var något fel att pulsbandet inte gav rätt eftersom det blivit förr torrt tillfälligt eller något. Tanken med sömnpulsen var att få fram en vilopuls men nu läste jag någonstans att de inte alls är samma. Så hur fasiken skall man
Quote from Funbeat user on 9 January 2013, 14:20Vad jag vet så ska vilopulsen tas 15 minuter efter att man vaknat.
Man ska alltså vakna, ligga still i sängen (vaken) i 15 minuter och sen läsa av pulsen. Helst ska någon annan läsa av/ta pulsen så att man inte influerar värdet genom att börja röra sig.
Vad jag vet så ska vilopulsen tas 15 minuter efter att man vaknat.
Man ska alltså vakna, ligga still i sängen (vaken) i 15 minuter och sen läsa av pulsen. Helst ska någon annan läsa av/ta pulsen så att man inte influerar värdet genom att börja röra sig.
Quote from Funbeat user on 9 January 2013, 14:35Gjorde liknande test för några år sedan och pulsen varierade mellan 35 och 65 under natten.
Gjorde liknande test för några år sedan och pulsen varierade mellan 35 och 65 under natten.
Quote from Funbeat user on 9 January 2013, 14:36En vän till mig gjorde som du, sov med sitt pulsband. Han observerade samma sak som du, men jag tror hans puls var ännu lägre i perioder. Han spekulerade själv, precis som gjorts i denna tråd, huruvida det var pulsen som blev lägre i vissa sömnperioder el
En vän till mig gjorde som du, sov med sitt pulsband. Han observerade samma sak som du, men jag tror hans puls var ännu lägre i perioder. Han spekulerade själv, precis som gjorts i denna tråd, huruvida det var pulsen som blev lägre i vissa sömnperioder el
Quote from Funbeat user on 9 January 2013, 15:00Tänker också att det beror på olika sömnfaser. Det finns ju fem olika stadium av sömnen (i alla fall om man ser på hjärnans aktivitet) som man varierar mellan på nätterna. I steg tre och fyra är kroppen väldigt avslappnad vilket skulle kunna leda till läg
Tänker också att det beror på olika sömnfaser. Det finns ju fem olika stadium av sömnen (i alla fall om man ser på hjärnans aktivitet) som man varierar mellan på nätterna. I steg tre och fyra är kroppen väldigt avslappnad vilket skulle kunna leda till läg
Quote from Funbeat user on 9 January 2013, 15:03Lån en bok som sömnforskning på biblioteket, finns flertal bra som förklara mer eller mindre avancerat. Sanningen är att man aldrig sover mer än runt 90 minuter (80-100 minuter för nästan alla) och däremellan vaknar man, aktiverar känseln och hörseln full
Lån en bok som sömnforskning på biblioteket, finns flertal bra som förklara mer eller mindre avancerat. Sanningen är att man aldrig sover mer än runt 90 minuter (80-100 minuter för nästan alla) och däremellan vaknar man, aktiverar känseln och hörseln full
Quote from Funbeat user on 9 January 2013, 15:05Det var 3 dippar utspridda under nästan 8 timmar första och djupast kom efter 1.30
Så djupsömn kan kanske stämma. Jag hade juh hoppats att man kunde använda det värdet som vilopuls men har nu förstått att det inte är fallet.. Så sammantaget så borde då pu
Det var 3 dippar utspridda under nästan 8 timmar första och djupast kom efter 1.30
Så djupsömn kan kanske stämma. Jag hade juh hoppats att man kunde använda det värdet som vilopuls men har nu förstått att det inte är fallet.. Så sammantaget så borde då pu