Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Tack för svaren!

Jag kanske ska testa det där med att ha ännu högre kadens men lättare växel... Nu tar det ju inte 3-4 mil att värma upp varje gång, men jag skulle vilja få komma igång lite snabbare. Det får jag testa nästa pass.

Jag är noga med att ha

Ja, jag o Bernt är nog rörande överens om upplägget. Det gäller bara att genomföra det också.

Där slog du huvudet på spiken David... Göra som han säger och ha tålamod. Finns det att köpa på postorder??!

Det är det som skiljer agnarna ifrån axen. Med en bra vinterträning som genomförs genom isande väder och med brännande lår så brukar resultaten komma.

De år jag kört Vänern runt har jag märkt att jag hehövt en halvtimme eller mer på mig att värma upp under dag två och tre, och generellt: om jag har kört hårda träningspass en eller två dagar innan så svarar kroppen dåligt.

Vad jag vill säga med det är

Där finns nog också en anledning Linus. De gånger jag inte har tid att cykla så ofta som jag vill så brukar jag springa eller köra styrka istället och då är väl kanske inte benen så fräscha som jag tror sen, även om jag inte har någon direkt träningsvärk.

Ja, vem vet... 🙂

Jag känner igen mig, även om min "uppvärmning" inte är lika lång. Fast första milen brukar mina ben vara rejält sega, sen kommer de igång och som bäst är jag efter ca 1 timme.

Det finns ju skäl till att köra en rejäl uppvärmning innan tempolopp.

Det finns en bunt vetenskapliga artiklar om (cykel)uppvärmning vars huvudsakliga resultat är att det är optimalt med 7-8 minuters uppvärmning om man värmer upp på rätt sätt.