Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFör mycket pronationsstöd?
You need to log in to create posts and topics.

12

I somras köpte jag nya skor - Asics GT2140 med massor av pronationsstöd. Redan första passet kände jag att nåt inte var 100%-igt med dojorna. Jag domnade i en fot och det kändes inte jättebra i smalbenen.

Men jag var som vanligt lite för dum i huvudet fö

1) Om det har funkat med andra skor - återgå till dem
2) Uppsök sjukgymnast eller naprapat för en diagnos

Själv kan jag inte för mitt liv springa i New Balance. Trots att jag provade ut en av modellerna framför kamera på band så drog jag på mig löparknä

Intressant! Jag köpte nya skor i somras och funderade faktiskt på samma sak, fick inte ont i skinkan och inte i benhinnorna heller (tror jag iaf) utan från fotknölarna och uppåt 1-2 dm.

Har sen en tid tillbaka gjort tåhävs-övningar efter löpningen och de

Skräms inte så där! (#)

Jag har nya, utprovade Asiscs GT-2140, och enligt Löplabbet var det endast LÄTT pronationsstöd i dem. Massor med stöd tolkar jag "överpronationsstöd" som? Ska jag får problem nu??

Magnus, när Du säger "muskelfäste i rumpan"; vilk

Samma sak hände för mig i somras. Köpte nya skor och fick ont i fötterna- för mycket pronationsstöd, började nästan springa lite utåt. Så jag återgick till mina gamla skor Asics, och fötterna blev bra igen. Så jag gick tillbaka till affären där jag köpte

Nä, Asics 21-serie är det väl varken särskilt lätt eller särskilt kraftigt pronationsstöd i. När jag började springa i sådana var det de minst dämpade skorna jag ägde.

Intressant.
Har upplevt liknande problem med just Asics GT-2140.
Sprang tidigare endast i neutrala skor, typ Nike Air Pegasus. Efter ett besök på Löp&Sko-kliniken i Göteborg med videofilmning osv kom de fram till att jag pronerar lätt.
Sagt och gjort,

Tycker möjligen att det låter som en väl enkel förklaring att det skulle hänga på skorna, Magnus - men visst kan de ha haft betydelse. Antagligen drog du på dig nåt inflammationselände den där tunga mängdveckan i juni/juli som inte riktigt kunnat läka ut

Att tillägga: Jag besökte Kiropraktor tre veckor innan Berlin Marathon och han ställde diagnosen att jag hade för mycket pronationsstöd efter att jag berättat att jag skaffat nya skor strax innnan besvären uppträdde. Han förstod att jag inte tänkte avstå

Magnus, Du vet att Du kan komma till rätta med falsk ischias? Jag hade det förra året, i augusti, och blev av med det ganska snabbt mha min massör. Hon behandlade triggerpukterna, som finns i området.

Kanske värt ett försök?

12