Quote from Guest on 9 June 2012, 18:00Tja!
Jag försöker utröna hur stora mina däck/fälgar/gummigrejer är för jag tänkte montera på en cykeldator. Men jag känner mig som en stor idiot (liten). Av alla siffror så verkar jag inte kunna få fram den som är rätt.
Kan någon snäll själ lösa detta?
Tja!
Jag försöker utröna hur stora mina däck/fälgar/gummigrejer är för jag tänkte montera på en cykeldator. Men jag känner mig som en stor idiot (liten). Av alla siffror så verkar jag inte kunna få fram den som är rätt.
Kan någon snäll själ lösa detta?
Quote from Berit Bengtson on 9 June 2012, 18:10vad är det för värde du letar efter?
Ofta är det omkretsen som skall matas in i cykeldatorn,
exaktaste värdet får du om du mäter upp den.
vad är det för värde du letar efter?
Ofta är det omkretsen som skall matas in i cykeldatorn,
exaktaste värdet får du om du mäter upp den.
Quote from Funbeat user on 9 June 2012, 18:16Har inte riktigt rätt utrustning för det... det verkar som om man skall vara exakt, på millimetern.
Tumstock på parkett var ingen direkt höjdare... 🙂
Trodde att man genom siffrorna på däcket kunde utröna det här..
Kan det vara så att 002034 indikerar
Har inte riktigt rätt utrustning för det... det verkar som om man skall vara exakt, på millimetern.
Tumstock på parkett var ingen direkt höjdare... 🙂
Trodde att man genom siffrorna på däcket kunde utröna det här..
Kan det vara så att 002034 indikerar
Quote from Rasmus Olsson on 9 June 2012, 18:19Eftersom du ska mata in millimeter är inte en tumstock det optimala mätverktyget.
Jag tog det rekommenderade värdet från handboken och cykeln har inte exploderat ännu.
Eftersom du ska mata in millimeter är inte en tumstock det optimala mätverktyget.
Jag tog det rekommenderade värdet från handboken och cykeln har inte exploderat ännu.
Quote from Funbeat user on 9 June 2012, 18:21Om det är omkretsen borde väl en medhjälpare samt ett lagomt långt måttband funka ganska så bra?
Om det är omkretsen borde väl en medhjälpare samt ett lagomt långt måttband funka ganska så bra?
Quote from Funbeat user on 9 June 2012, 18:27Ställ cykeln på marken vid en vägg med ventilen ned i backen, sitt på och rulla ett varv tills ventilen är längst ner igen. Mät avståndet mellan de två punkterna. Om du vill ha det med hyfsat hög precision. T.ex.
Med de längder det handlar om blir även e
Ställ cykeln på marken vid en vägg med ventilen ned i backen, sitt på och rulla ett varv tills ventilen är längst ner igen. Mät avståndet mellan de två punkterna. Om du vill ha det med hyfsat hög precision. T.ex.
Med de längder det handlar om blir även e
Quote from Ragnhild Svens on 9 June 2012, 18:4228 tum, 622 och 700C är samma sak beroende på i vilket system man anger måttet. Man brukar kunna välja detta i cykeldatorn vilket blir hyfsat exakt. Mitt däck 700C är 212 cm i omkrets.
28 tum, 622 och 700C är samma sak beroende på i vilket system man anger måttet. Man brukar kunna välja detta i cykeldatorn vilket blir hyfsat exakt. Mitt däck 700C är 212 cm i omkrets.
Quote from Rasmus Olsson on 9 June 2012, 18:57Nja... Mina 28 mm är högre än mina 23 mm däck med samma dimension, 622... Så så enkelt är det inte.
Nja... Mina 28 mm är högre än mina 23 mm däck med samma dimension, 622... Så så enkelt är det inte.
Quote from Ragnhild Svens on 9 June 2012, 19:00Som sagt hyfsat exakt, cykeldator är inget för lantmätare, det finns ju dessutom numera GPS... Imorgon skall jag cykla ca 15 mil, det duger för mig...
Som sagt hyfsat exakt, cykeldator är inget för lantmätare, det finns ju dessutom numera GPS... Imorgon skall jag cykla ca 15 mil, det duger för mig...
Quote from Funbeat user on 9 June 2012, 19:10Varför inte räkna, antingen 2 x radien x pi, eller diametern x pi?
Varför inte räkna, antingen 2 x radien x pi, eller diametern x pi?