Quote from Guest on 18 November 2012, 14:09Hej!
Jag undrar om det är någon som har tips på hur man kan förbättra sin löpningsförmåga, förutsatt att man precis ska börja löpa?
Jag siktar på att bli mer uthållig i mitt löpande, inte så mycket snabbare.
Hej!
Jag undrar om det är någon som har tips på hur man kan förbättra sin löpningsförmåga, förutsatt att man precis ska börja löpa?
Jag siktar på att bli mer uthållig i mitt löpande, inte så mycket snabbare.
Quote from Funbeat user on 18 November 2012, 14:19Det bästa du kan göra är att börja med att springa 3-4 dagar i veckan. Du kommer kommer att se snabba framsteg i början så jag tycker inte du behöver göra något särskilt förutom att öka på rundans längd när du känner att du orkar det.
Sen kommer du bli s
Det bästa du kan göra är att börja med att springa 3-4 dagar i veckan. Du kommer kommer att se snabba framsteg i början så jag tycker inte du behöver göra något särskilt förutom att öka på rundans längd när du känner att du orkar det.
Sen kommer du bli s
Quote from Funbeat user on 18 November 2012, 15:10Mitt bästa tips: TA DET LUGNT!!!
Gör inte det klassiska misstaget att känna att du måste slå rekord i tid och/eller hastighet varenda pass. Orkar du springa i tex 20 minuter, gör det 10 gånger innan du försöker öka. Sedan ökar du långsamt, mycket långsa
Mitt bästa tips: TA DET LUGNT!!!
Gör inte det klassiska misstaget att känna att du måste slå rekord i tid och/eller hastighet varenda pass. Orkar du springa i tex 20 minuter, gör det 10 gånger innan du försöker öka. Sedan ökar du långsamt, mycket långsa
Quote from Funbeat user on 18 November 2012, 16:21Absolut max 10 % ökning av längden per vecka! Lycka till!
Absolut max 10 % ökning av längden per vecka! Lycka till!
Quote from Funbeat user on 18 November 2012, 18:40Det finns komma igång- och komma-längre-program här på Funbeat.
Se till att variera löpningen vad gäller sträcka, hastighet, sällskap/inte sällskap och sen styrketräna för att undvika skador.
Det finns komma igång- och komma-längre-program här på Funbeat.
Se till att variera löpningen vad gäller sträcka, hastighet, sällskap/inte sällskap och sen styrketräna för att undvika skador.
Quote from Funbeat user on 19 November 2012, 19:35Som någon skrev ta det lugnt och bli inte besviken ifall det kommer motgång, utan det kommer att gå upp och ner. Men samtidigt, kommer det att gå framåt hela tiden. (:
www.runandreasrun.se - Frihet är att springa
Som någon skrev ta det lugnt och bli inte besviken ifall det kommer motgång, utan det kommer att gå upp och ner. Men samtidigt, kommer det att gå framåt hela tiden. (:
http://www.runandreasrun.se - Frihet är att springa
Quote from Funbeat user on 25 November 2012, 16:17okej tack så mycket för alla bra svar, jag uppskattar dem så mycket!! 🙂
okej tack så mycket för alla bra svar, jag uppskattar dem så mycket!! 🙂
Quote from Funbeat user on 25 November 2012, 18:0910% ökning per vecka skulle vara förbjudet att skriva 🙂
för det ger en hård vecka 52 om man börjat på 10km vecka 1 🙂
för 129 mil i vecka är "hårt" att fixxa 🙂
^51 får alla tal stora 🙂
10% ökning per vecka skulle vara förbjudet att skriva 🙂
för det ger en hård vecka 52 om man börjat på 10km vecka 1 🙂
för 129 mil i vecka är "hårt" att fixxa 🙂
^51 får alla tal stora 🙂
Quote from Funbeat user on 25 November 2012, 19:04Mer lämpligt är nog att öka max 10% per vecka, men inte mer än 30% per år.
Normalt tar det ca 10 år från det man börjar löpträna tills man når toppen. Försöker man komma fortare fram än så är risken stor att man blir skadad. Ökar man långsammare än så (v
Mer lämpligt är nog att öka max 10% per vecka, men inte mer än 30% per år.
Normalt tar det ca 10 år från det man börjar löpträna tills man når toppen. Försöker man komma fortare fram än så är risken stor att man blir skadad. Ökar man långsammare än så (v
Quote from Funbeat user on 25 November 2012, 20:41För mig låter det orimligt att man skulle kunna specificera en viss procentsats som maximal ökningstakt per vecka eller per år.
Första veckan jag sprang sprang jag nog 800 meter. Det är orimligt att det skulle innebära att jag inte skulle få springa mer
För mig låter det orimligt att man skulle kunna specificera en viss procentsats som maximal ökningstakt per vecka eller per år.
Första veckan jag sprang sprang jag nog 800 meter. Det är orimligt att det skulle innebära att jag inte skulle få springa mer