Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFörbättra löpning
You need to log in to create posts and topics.

Citat av Rune Larsson:
”Du ska springa tillräckligt kort och tillräckligt långsamt för att längta ut i morgon igen"

Jag har läst en hel del sedan jag började springa seriöst i augusti. Framför allt har jag använt Mackans bok som grundlitteratur som hjälpte mig enormt de första månaderna. Min uppfattning både teoretiskt och som jag känt av mest under de senaste månadern

Tack igen för alla svar!
Och som sagt, jag har inte sprungit mycket alls innan, så jag skulle även uppskatta lite tips på hur man minimerar risken för skador. Jag har inga särskilda problem varken med hälsa eller ålder, så jag söker nog bara ett allmänt

Ta det lugnt och lyssna på kroppen?

Prerehab-träning!
Tyvärr tror jag att alla löpare förr eller senare får skador, men det gäller att ha en bra grund att stå på och lyssna på kroppen lagom mycket, viss pannbensträning behövs oxå.

+1 på den Camilla! Klokt!

Mina tips:
1. Regelbundenhet. Beroende på var man startar så måste man få en kontinuitet i löpningen. Springer man lite då och då så börjar man kanske inte om från noll varje gång, men att ha en plan är bra. Kanske 2-3 ggr / vecka i början.
2. Tiden. Eft

Knycker från inlägg ovan:
Citat av Rune Larsson:
”Du ska springa tillräckligt kort och tillräckligt långsamt för att längta ut i morgon igen"
Tillhör dessa lyckliga som fått springa en hel del med Rune. (t+)

Varför KRÅNGLA till det?

Markus Stålbom är mitt svar. Googla.

Jag har tagit mycket intryck av The Alexander Technique när det gäller min löpning och eftersom jag fortfarande är skadefri efter 85 mil sedan i augusti när jag började inbillar jag mig att det hjälper.

Förutom själva teknikdelen har jag också fastnat fö