Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFörsämring utan intervaller??
You need to log in to create posts and topics.

12

Denna vinter har jag i princip inte sprungit ett enda intervallpass, endast en gång som jag dock kände mej stark på, utan fokuserat på långdistans.
Att det tar tid innan långdistansträningen ger märkbara resultat vet jag fast inte riktigt hur länge för ja

Du blir ju bra på det som du tränar.
Visst tappar man tempo på kortare distanser om man bara springer långpass.
Men dina långpass bygger en mycket bra grund att bygga vidare på. Till våren innan tävlingssäsongen kan du börja med mer tempoinriktad träning

Långpassen stärker ju främst leder, ligament och uthållighet så jag skulle inte vänta att den gav någon förbättring i tiderna alls.

okej. jag hade tänkt börja lägga in 1 intervallpass i veckan i februari sen i mars fokusera helt på intervallträning samt lite löpstyrka, såsom backträning m.m och max springa ett långpass i veckan. låter det bra eller helt åt skogen?

Det låter vettigt med en varierad träning.

mm men har märkt att jag utvecklas mer av intervaller än av långdistans eftersom jag som löpare är snabb och borde därför utnyttja det till max

Du får ju lägga upp din träning beroende på vilka distanser som du vill bli bra på.

I gamla DDR kom man ju på att med massiv mängdträning så blev man äfvenledes snabbare liksom....Tja det gällde väl i främsta rummet simmare där man såg att dom som plaskade runt en massa kilometrar i lungt tempo morgon å kväll slog dom som spurtade/spruta

Varför hoppa över intervaller helt? Det är en viktig del i träningen. Det är inte en bra ide att hoppa över dem för att göra dem till våren. Du hinner ju tappa mycket tills dess.

Intervaller tränar främst hjärta + lungor. Långdistans tränar främst den mu

syftet med att jag inte kör intervallträning denna vinter är för att jag under förra säsongen märkte att jag långt ifrån hade vad som krävdes för tävlingar med långdistans(Orienterar btw) och bestämde då för att helt fokusera på det under vintern och seda

12