Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonFörsta triathloncykeln
You need to log in to create posts and topics.

Hej alla triathlonatleter!

Jag har blivit riktigt sugen på att prova på triathlon. Det är helt nytt för mig och jag har just börjat träna för mitt första lopp. Jag var med i mitt första löparlopp i somras och blev heltänd på att fortsätta tävla men vill

För 11500kr får du en begagnad men välskött tempocykel i helkarbon på happymtb.org (sök på tempo), särskilt nu på hösten.

Skall du upp på Ironmandistans vill du inte sitta på en linjecykel, och en tempohoj fungerar även utmärkt på en olympisk tria om den

Tack för tipset Reine! Jag är 175 lång så det kanske inte är någon dum idé.

Om målet är IM skulle jag också rekommendera en tempocykel. Ska du även cykla landsväg i grupp kommer du förmodligen även behöva en linjecykel och då är Bianchi ett bra val. Du kan ju även sätta tempopinnar på linjecykeln. Begagnade tempocyklar från ca 10

Körde min Ironman på linjehoj med fastforward-sadel och pinnar. Satt jävligt bekvämt hela resan.... För mig känns det som att tempohoj är 100% rätt för Im.. Men kittad linje hoj är 85% rätt och då kan man träna i klungor och köra vättern

Bianchin är en u

Om du inte ens har suttit på en linjehoj och inte gjort ett triathlon innan så känns det lite väl optimistiskt att hoppa rätt in på en tempocykel med 90 mm tubhjul (länkade happy mtb-annonsen). Skaffa en bra landsvägsracer och se att du gillar det först i

Tack för alla tips, bra att få höra vad fler har att säga när man är helt ny! Planen från början var att köpa en racer och sätta på tempopinnar. Känns som ett mer flexibelt val och det känns bra att höra att man kan sitta bekvämt på en racer en hel IM. So

Som första cykel skulle jag rekommendera en linje 100 ggr av 100. Mer allround och en "mjukare" start. Man kan sitta riktigt bra med tempopinnar.

105 är en komponentgrupp. Komponenterna är alla tekniska detaljer på cykeln såsom växlar, bromsar, kasett, v

Tack Sara, bilden hjälpte mycket! Det lutar åt en linjecykel med tempopinnar. Kanske dum fråga men är man helt ny så är det väl bäst att ställa den ändå... Linjecykel är samma som racer va? Och landsvägscykel? Har den fler namn? 🙂

(Min gamla pendlarybridj hade en Tiagra-bakväxel som trots vanvård och snett växelöra fungerade klockrent i säkert 2000 mil innan den till slut stals. Så det är ju inte så att allt under 105 är dåliga grejer)