Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonFörsta triathloncykeln
You need to log in to create posts and topics.

Jag har kört ett antal triathlon, varav en Ironman, på min linjehoj. Har vid behov bytt till tempostyre, framåtvänd sadelstolpe samt ändrat vinkel och höjd på sadel.
Varit tvungen att ändra tillbaka till bock igen om jag velat cykla i grupp.
Jag satt aldr

Linjecykel är detsamma som vad man traditionellt kallar "racer" ja. Det är såna cyklar man har när man inom cykling tävlar i linjelopp - till skillnad från den andra tävlingsformen inom landsvägscykling, tempolopp.

Intressant nog var det väl delvis inom

Ok, även om det är främst triathlon jag är sugen på vill jag ändå ha möjlighet att cykla linjelopp utan att köpa en cykel till så det lutar nog ändå åt en racer. Om jag blir helt fast för triathlon kanske det kan vara värt att köpa en tempocykel längre fr

Pinnar får du inte ha vid linjelopp.
Byta växelsystem till 105 inga problem. Kostar lite mer bara.
Begagnad cykel och du får 105 istället för ny och tiagra

Om du är osäker på storleken skulle jag inte handla via internet.

De flesta tempopinnar monteras av och på väldigt snabbt. 5 minuter med en insexnyckel så är det klart.

Om din budget är kring 11-12tkr (som cykeln i din ursprungliga annons) så borde du kunna klämma in en karbonlinjecykel med minst Shimano 105 tror jag.

Håller med om begagnat. Sällan en cykel sluts ut, en bättre beg ger väldigt mycket mer för pengarna.

Vill man prestera på olympisk distans är det definitivt vettigt med tempocykel. På långdistans/IM-distans är farten lite lägre och det är dessutom avsevärt viktigare att höfter och rygg håller ett par timmar till. Det skjuter balansen aero sittergonom

Vad tror ni om denna? Jag är 175 cm.

http://www.blocket.se/malmo/Trek_Madone_4_7_helcarbon__Stl__54__Ultegra_62505382.htm?ca=23_12&w=1&last=1

Den ser bra ut... Kan nog prutas ner till 10-11

Hej Hampus - och alla andra som kan vara intresserade! Finns en bra köp och säljgrupp på Facebook där det finns både LVG o tricyklar samt alla andra slags prylar du bara måste ha...
Gå med i gruppen och frossa.
https://www.facebook.com/groups/144493098911