Quote from Guest on 13 April 2011, 14:29För att göra bättre tider på 10 km och 21 km. Vilken form av intervaller är de mest effektiva?
Vilken fart ska intervaller gå i? Ansträngande eller mycket ansträngande?Som exempel. Jag springer 10 km på 39.54
Ska tempot på intervallerna då vara i 3.59
För att göra bättre tider på 10 km och 21 km. Vilken form av intervaller är de mest effektiva?
Vilken fart ska intervaller gå i? Ansträngande eller mycket ansträngande?
Som exempel. Jag springer 10 km på 39.54
Ska tempot på intervallerna då vara i 3.59
Quote from Funbeat user on 13 April 2011, 14:39För att springa snabbare på milen skulle jag försöka springa ner mot 3.35-3.40 min/km på tusingarna.
För att bli uthålligare på halvmaran skulle jag springa tröskelpass/intervaller på omkring 3.55-4.05 min/km.
Edit:
Du behöver inte välja utan kan varva
För att springa snabbare på milen skulle jag försöka springa ner mot 3.35-3.40 min/km på tusingarna.
För att bli uthålligare på halvmaran skulle jag springa tröskelpass/intervaller på omkring 3.55-4.05 min/km.
Edit:
Du behöver inte välja utan kan varva
Quote from Funbeat user on 13 April 2011, 14:50Tack Anders,
Hur många rep. ska man köra? 6 -7 st kanske?
Tack Anders,
Hur många rep. ska man köra? 6 -7 st kanske?
Quote from Funbeat user on 13 April 2011, 15:20Jag har tidigare kört 4X4min (sub 3.40) med 3 min joggvila.
När det gäller tröskel har jag mest kört tusingar 5-8 st (ca 3.55 min/km) med max 1 min gåvila. Kanske eg tröskelpass på 5-8 km i sträck ger mer effekt även om det sliter lite mer.
Då låg jag
Jag har tidigare kört 4X4min (sub 3.40) med 3 min joggvila.
När det gäller tröskel har jag mest kört tusingar 5-8 st (ca 3.55 min/km) med max 1 min gåvila. Kanske eg tröskelpass på 5-8 km i sträck ger mer effekt även om det sliter lite mer.
Då låg jag
Quote from Funbeat user on 13 April 2011, 17:34Jag smyglånar tråden till en kortis.
@Anders
Vad är rätt tempo på tusingarna för mig som gör milen på 55 min med ambitionen att bli snabbare på i första hand halvmaran?
Jag smyglånar tråden till en kortis.
@Anders
Vad är rätt tempo på tusingarna för mig som gör milen på 55 min med ambitionen att bli snabbare på i första hand halvmaran?
Quote from Funbeat user on 13 April 2011, 18:55Harald... Kika på Mcmillan så ser du vilken fart
http://www.mcmillanrunning.com/mcmillanrunningcalculator.html
eller Jack Daniels V dot
http://www.runbayou.com/jackd.htmLägger du in din bästa tid så får du reda på vilken fart du bör köra olika pass...
Harald... Kika på Mcmillan så ser du vilken fart
http://www.mcmillanrunning.com/mcmillanrunningcalculator.html
eller Jack Daniels V dot
http://www.runbayou.com/jackd.htm
Lägger du in din bästa tid så får du reda på vilken fart du bör köra olika pass...
Quote from Funbeat user on 13 April 2011, 18:55Dubbelpost
Dubbelpost
Quote from Funbeat user on 13 April 2011, 19:35@Robert, intressant sida den där sista. Inte minst då att man kan mata in en tid man gjort på en viss distans och den då räknar ut "motsvarande" tid för en annan distans.
När jag matar in min miltid ifjol så säger den att jag borde ha kunnat springa marat
@Robert, intressant sida den där sista. Inte minst då att man kan mata in en tid man gjort på en viss distans och den då räknar ut "motsvarande" tid för en annan distans.
När jag matar in min miltid ifjol så säger den att jag borde ha kunnat springa marat
Quote from Funbeat user on 13 April 2011, 20:16@Jonas. Jag var tvungen att kolla din dagbok från förra året och letade efter långpass. Hittade inte ett enda över 30k det ser jag som förklaringen på att det inte gick snabbare.
Edit: det är svårt att vara bra på både 10k och marathon för oss amatörer,
@Jonas. Jag var tvungen att kolla din dagbok från förra året och letade efter långpass. Hittade inte ett enda över 30k det ser jag som förklaringen på att det inte gick snabbare.
Edit: det är svårt att vara bra på både 10k och marathon för oss amatörer,
Quote from Funbeat user on 13 April 2011, 20:21Eftersom jag kapade tråden i min förra post "reparerar" jag med att svara på frågan.
Jag säger 5-8x1000 @ 3:40-3:45, 1 minut ståvila. Jag gillar den typen av pass, kanske är "helt fel" eftersom det är lite varken eller, för snabbt för tröskel, för långsa
Eftersom jag kapade tråden i min förra post "reparerar" jag med att svara på frågan.
Jag säger 5-8x1000 @ 3:40-3:45, 1 minut ståvila. Jag gillar den typen av pass, kanske är "helt fel" eftersom det är lite varken eller, för snabbt för tröskel, för långsa