Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFart på intervaller
You need to log in to create posts and topics.

12

I mitt fall tyckte den att jag skulle springa 13min fortare än jag gjorde med ganska dålig marathonförberedelse, vilket jag nog tycker är en ganska rimlig gissning.

Harald.

Utan att ha tittat i några tabeller gissar jag att dina tusingar bör gå i omkring 5.30 min per km. Det är ju tröskelfarten, fartuthållighet för halvmara som kan göra susen.

Om man skall bli uthålligare över pass som varar i 1,5-2 timmar så gälle

Den där VDOT-beräkningen innehåller en rätt pinsam bugg. De använder ett heltalsavrundat VDOT-värde när de ska beräkna tider på andra distanser.

Om man t.ex. matar in 10km-tider mellan 41.22 och 42.04 så blir det visade VDOT-värdet alltid 49, vilket möj

Ja, jag noterade det. Det påverkade dock inte så många minuter för mig, och så exakt tror jag ändå inte att det är.

Vad skönt Göran, då kan vi skylla på applikationen när vi missar vårt mål 😉

@Kalle, jag är fullt medveten om att fler långpass under en längre tids förberedelse hade gett ett bättre marathonresultat. Man blir bra på det man tränar och sträckorna i modellen är väldigt olika att löpa. Tänk om Usain Bolt skulle mata in sin 100m-tid

Tack Robert (t+)

Mikael,
Det här en bra intervallserie för dig om du springer på bana:
1000m på 3:50 (1:32, 3:04 på passeringarna)
200m på 1:10 (alltså starta varje 1200 på 5 min)
Repetera tills du fått nog...

Du håller då i snitt 4:10/km så det blir en duktig tröskelbel

@Fredrik: Håller helt med om att det i praktiken inte spelar så stor roll med tanke på andra "felkällor". Var mest att det var så uppenbart att den som skrivit koden som räknar ut skattningarna klantat sig.

http://www.attackpoint.org/trainingpaces.jsp

Mer exakt beräkning. Det är ju för guds skull gjort av orienterare, vilka tenderar att vara jäkligt petiga. 🙂

12