Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFartlek for rookies pls
You need to log in to create posts and topics.

Är lite av en nybörjare på jogging/löpning men följer nu ett program. Där står det om ett par veckor fartlek. Så jag tänkte att ni duktiga FB:are kan dela med er!

Vad skall man tänka på? Vilka är era bästa tips för en rolig fartlek? Vad skall jag verkli

Fartlek har jag tidigare bara stött på inom distansträning med HÄST, men principen är säkert densamma. Det går helt enkelt ut på att INTE planera i förväg NÄR du ska öka tempot en stund, utan mer gå på känsla. Kanske bara "nu springer jag bort till bilen

Fartlek är en improviserad variant av intervall kan man säga. Inget som behövs planeras i förväg utan man leker sig fram bara. Att det då finns en funktion i klockan som heter fartlek låter konstigt, har inte 405:an själv så jag vet inte vad det rör sig o

Precis som de andra säger "jag ska fan INTE gå uppför den backen" och "den där nissen i guil tröja ska jag springa om innan varvningen" är utmärkta fartlekintervall.

För mej är det är inte bara hastighet/ansträngning jag varierar. Jag letar ofta annorlunda underlag och hinder som grus, gräs, diken, trappor, parksoffor osv.

Tack för alla tips hittills! (t+)

Verkar som "tricket" är att bolla med så många olika faktorer man bara kan när man är ute och springer.

Det där med olika underlag och hinder verkar ju vara kul men också lite skönt galet.

Är det många som undrar när

OK Jessie, det skall jag ta med mig, tack!

Bara en liten sak, när man sprungit en hel fartlek, undrar hur kul det är då... (H)

Jaadu Johan. Inte vet jag? Hästarna brukar tycka det är kul? 😉

Johan... att leka är väl alltid kul? 🙂

Tycker personligen att det är extra kul när det blir lite variation i träningen, att man inte bara maler på i samma tempo träningspass efter träningspass. Alltid kul att hitta på nåt annorlunda.

Men jag förstår

Man kan förstås springa anarki-fartlek om man har lust, men om man följer ett träningsprogram brukar det handla om improvisation inom vissa givna gränser, så att man vet i förväg ungefär hur långa och snabba fartpartierna ska vara.

Av den här tråden kan