Quote from Funbeat user on 7 September 2009, 21:03Pontus, det är väl det som är tjusningen med fartlekar, att man gör som man vill och att man gör det man tycker passa en bäst.
Jag uppfattade det hela som att trådskaparen var nybörjare och då passar det kanske bäst med lite kortare distanser i fartleken
Pontus, det är väl det som är tjusningen med fartlekar, att man gör som man vill och att man gör det man tycker passa en bäst.
Jag uppfattade det hela som att trådskaparen var nybörjare och då passar det kanske bäst med lite kortare distanser i fartleken
Quote from Funbeat user on 7 September 2009, 21:15Det beror på, alla får naturligtvis träna precis som de själva vill.
Om man tränar strukurerat efter ett program så brukar det normalt framgå av programmet ungefär vilket upplägg fartleken har. Det blir ju två totalt olika pass om man springer fartbitar
Det beror på, alla får naturligtvis träna precis som de själva vill.
Om man tränar strukurerat efter ett program så brukar det normalt framgå av programmet ungefär vilket upplägg fartleken har. Det blir ju två totalt olika pass om man springer fartbitar
Quote from Funbeat user on 7 September 2009, 22:03Värt att tänka på vid fartlek är att man ska ta det lugnt strax efter en "intervall". Om ditt normala tempo är 5 minuter/km så ska fartlekens snabbaste del vara närmare 4 minuter och vid den lugnare delen närmare 6 minuter. Precis som med intervall så ska
Värt att tänka på vid fartlek är att man ska ta det lugnt strax efter en "intervall". Om ditt normala tempo är 5 minuter/km så ska fartlekens snabbaste del vara närmare 4 minuter och vid den lugnare delen närmare 6 minuter. Precis som med intervall så ska
Quote from Funbeat user on 7 September 2009, 22:17Ska och ska. Så kan man göra, men det finns många sorters fartlekspass. Jag har t.o.m. varit med om pass där vilan har varit snabbare än distanstempo, även om det är ovanligt.
Ska och ska. Så kan man göra, men det finns många sorters fartlekspass. Jag har t.o.m. varit med om pass där vilan har varit snabbare än distanstempo, även om det är ovanligt.
Quote from Funbeat user on 7 September 2009, 22:23Nu var det menat för "rookies". Men man kan ju träna hur man vill... det finns ju det som är beprövat och det som är obeprövat... en sak är säker. Tekniken kommer alltid att förbättras... 😀
Nu var det menat för "rookies". Men man kan ju träna hur man vill... det finns ju det som är beprövat och det som är obeprövat... en sak är säker. Tekniken kommer alltid att förbättras... 😀
Quote from Funbeat user on 8 September 2009, 08:59Fartlek är som roligast när man leker med en eller flera ganska jämnstarka löpare, tycker jag. Upplägget kan då se ut så här:
Normalt distanstempo, sedan turas man om att "ta ryck". Det är bara den som springer först som vet när rycket ska börja, hur lä
Fartlek är som roligast när man leker med en eller flera ganska jämnstarka löpare, tycker jag. Upplägget kan då se ut så här:
Normalt distanstempo, sedan turas man om att "ta ryck". Det är bara den som springer först som vet när rycket ska börja, hur lä
Quote from Funbeat user on 8 September 2009, 10:05Jag är nybörjare och ville bara ha lite tips och vad man skall undvika. Det är nån vecka eller två kvar till min första fartlek. Tyvärr har jag ingen kompis som är på samma nivå eller nån som ens vill springa fartlek så det får bli en ensam övning tyvärr.
Jag är nybörjare och ville bara ha lite tips och vad man skall undvika. Det är nån vecka eller två kvar till min första fartlek. Tyvärr har jag ingen kompis som är på samma nivå eller nån som ens vill springa fartlek så det får bli en ensam övning tyvärr.
Quote from Funbeat user on 8 September 2009, 10:17Om jag hade bytt ut alla fartlekspass mot motsvarande exakta intervallpass så hade det knappast gjort nån skillnad, men om alternativet är att bara lunka på i distanstempo så ger det mycket.
Om jag hade bytt ut alla fartlekspass mot motsvarande exakta intervallpass så hade det knappast gjort nån skillnad, men om alternativet är att bara lunka på i distanstempo så ger det mycket.
Quote from Funbeat user on 8 September 2009, 12:02Fartlek är en spontan och rolig lek med fart under ett löppass. Det tror jag att vi "tipsare" är eniga om. Då spelar det ingen roll om du är nybörjare eller elit.
Vet inte riktigt vad du vill åt med ditt påståeende:"Jag är nybörjare och ville bara ha lit
Fartlek är en spontan och rolig lek med fart under ett löppass. Det tror jag att vi "tipsare" är eniga om. Då spelar det ingen roll om du är nybörjare eller elit.
Vet inte riktigt vad du vill åt med ditt påståeende:"Jag är nybörjare och ville bara ha lit
Quote from Funbeat user on 8 September 2009, 12:22Jag har visst fått tips på vad jag skall undvika - att ta ut sig för fort, att inte låta intervallerna med högre fart vara lika snabba eller lika långa, att ta det lite lugnare de första gångerna jag kör fartlek. Eller som du sjölv tipsar om: Att inte pla
Jag har visst fått tips på vad jag skall undvika - att ta ut sig för fort, att inte låta intervallerna med högre fart vara lika snabba eller lika långa, att ta det lite lugnare de första gångerna jag kör fartlek. Eller som du sjölv tipsar om: Att inte pla