Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFel skor???
You need to log in to create posts and topics.

12

Har nog kommit på varför jag får behinneinflammation så fort jag börjar springa igen spelar ingen roll på vilket underlag efter 1-2pass är det där igen hur jag än gör. Tittade på mina gamla Asics GT 2110 som är mest nöta och såg att jag nött hällen ganska

Utifrån den informationen som du lämnat skulle jag säga:
Gå till en butik som hjälper dig att prova ut skorna, ta med dina 2110 och visa. Om du inte har möjlighet till detta så tycker jag du ska satsa på en lättare neutral sko och jobba på din löpteknik o

Har alltid ökat passen och intensitet försiktigt men spelar tydligen ingen roll det som jag glömde skriva är att när jag kör intervaller på bana inne med mina Adidas adiZero pro väldigt lätta och helt neutrala får jag aldrig ont så verkar som det hela lig

Ja det låter helt klart som du fått fel skor. Då det fungerar bra med lättviktarna och springer med fotbladslandningar kan du ju om du vill fundera på om du behöver befatta dig med joggingskor överhuvudtaget. Springer man mycket mängd och ligger på gränse

Mina skor med pronationsstöd såg ut precis som du beskrev.
Jag är väldigt tung och har haft problem med knän och höfter när jag sprungit i dom.
Eftersom jag var väldigt otränad när jag började jogga så passade jag på att försöka öva in en så neutral foti

Öva in ett neutralt steg? Mycket tveksam, hur vet du om du springer neutralt? Har du någon som tittar när du springer? En vanlig miss är att tro att det på något sätt är fel att pronera, vilket är naturligt och bra med tanke på stötar och belastning. Över

Läs om och läs rätt 🙂 Med neutral fotisättning menar jag att jag försöker att landa på hela foten, inte hälisättning eller tåtrippande alltså.
Pronation, supination osv sker ju efter fotisättningen.

Jag behöver inte läsa om, du kan inte skriva en sak och mena något annan. Att landa på hela foten är inte samma som neutralt löpsteg.
Skriv om o skriv rätt 🙂

Jag tror inte Tony nämnde nåt alls om "neutralt löpsteg"

OK Vad är då neutral fotisättning? Och hur ska skorna kunna hindra dig om dom inte har kommit i marken? Menar du att du sätter i foten i för kraftig sup? Det är nog svårt att ändra på bara genom att tänka på det.

Menar du landa på mellanfoten kanske? 😀

12