Quote from Funbeat user on 3 August 2010, 18:53Ah, Tja som folk har sagt tidigare -att göra bra höjdmätning med GPS är riktigt svårt....Tyvärr
Ah, Tja som folk har sagt tidigare -att göra bra höjdmätning med GPS är riktigt svårt....Tyvärr
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 08:05Ja och då kan man i mitt tycke lika gärna låta bli att försöka... tills man har en bättre lösning i Garminklockorna
Ja och då kan man i mitt tycke lika gärna låta bli att försöka... tills man har en bättre lösning i Garminklockorna
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 09:21Det beror ju helt på vad man använder klockan till. Den är kanske dålig på små backar men den funkar ju utmärkt om du tex fjällvandrar med den.
Det beror ju helt på vad man använder klockan till. Den är kanske dålig på små backar men den funkar ju utmärkt om du tex fjällvandrar med den.
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 10:21För att få en bättre lösning behöver man nog ha barometrisk mätning eftersom GPS systemet har en inbyggd ganska dålig höjdmätning. Men det kanske kan vara svårt att kombinera med vattentäthet, eller vad tror ni?
För att få en bättre lösning behöver man nog ha barometrisk mätning eftersom GPS systemet har en inbyggd ganska dålig höjdmätning. Men det kanske kan vara svårt att kombinera med vattentäthet, eller vad tror ni?
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 11:57Varför skulle höjdmätaren vara bättre i fjällen än nära havsnivån? Möjligen skiter du i fel på 50 meter hit eller dit om du är på 6000 m höjd?
Varför skulle höjdmätaren vara bättre i fjällen än nära havsnivån? Möjligen skiter du i fel på 50 meter hit eller dit om du är på 6000 m höjd?
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 12:25Tja höjden är "gratis" när man plockar fram GPS positionen - visst den är inte perfekt (fast det är inte en barometrisk höjdmätning heller, GPS höjden går att få perfekt fast då blir det dyrt och tungt)
generellt så är GPS precisionen bättre ju öppnare y
Tja höjden är "gratis" när man plockar fram GPS positionen - visst den är inte perfekt (fast det är inte en barometrisk höjdmätning heller, GPS höjden går att få perfekt fast då blir det dyrt och tungt)
generellt så är GPS precisionen bättre ju öppnare y
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 13:42Jag tänkte främst på att precisionen var mindre viktig, ofta går man ju uppåt en hel dag att jämföra med när man springer uppför kanske 30 sekunder 🙂
Jag tänkte främst på att precisionen var mindre viktig, ofta går man ju uppåt en hel dag att jämföra med när man springer uppför kanske 30 sekunder 🙂
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 21:00Jag hade min 305:a i Zermatt en vecka i juli och höjdangivelsen på klockan var aldrig mer än 20 m fel mot angivelser på stugor, serveringar, toppar och dyl.
Jag hade min 305:a i Zermatt en vecka i juli och höjdangivelsen på klockan var aldrig mer än 20 m fel mot angivelser på stugor, serveringar, toppar och dyl.
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 07:01Jag skulle säga att höjdmätningen i Forerunnerklockorna bara är intressant när man springer i extrem terräng. Här är ett exempel från igår när jag sprang uppför Hammarbybacken 4 ggr.
BILD:http://www.funbeat.se/photo.aspx?FileName=9df106da52fb42bbbdd1b03
Jag skulle säga att höjdmätningen i Forerunnerklockorna bara är intressant när man springer i extrem terräng. Här är ett exempel från igår när jag sprang uppför Hammarbybacken 4 ggr.
BILD:http://www.funbeat.se/photo.aspx?FileName=9df106da52fb42bbbdd1b03
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 08:38Fast jag måste säga att springer man i backar på 90m så duger GPS-höjd helt förträffligt. Procentuellt sätt är det inte så fel.
Fast jag måste säga att springer man i backar på 90m så duger GPS-höjd helt förträffligt. Procentuellt sätt är det inte så fel.