Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

På mina Polar-band fungerar vatten utmärkt men på Garmins band har vatten inte på långa vägar varit lika tillförlitligt som Blågel. (Dock är Blågel ingen höjdare på Polar-banden!)

Jag håller alltid bandet under en vattenkran innan jag tar på det för att fukta kontaktytorna så blågel får bli nästa test. Funkar det så vet jag ju var felet ligger. Funkar det inte jag då får jag prata med Garmin.

Tack för tips!

Har du haft bandet ett tag (typ 200 timmar drift) kan det vara batteribytesdags också.

Nope, den är ny. 26h enligt Funbeat så batteriet borde inte vara problemet. Om inte blågel funkar får jag väl fundera på om det kan ha varit ett kasst batteri i vid köpet.

Är det det "nya, nya" bandet eller det där själva sändaren håller ihop bandet?

Om nya nya bandet är det med spänne på sidan och två tryckknappar på bandet för sändaren fram, d.v.s. inte hålla ihop bandet med sändaren, då har jag det nya nya bandet. Bandet behöver alltså inte sändaren för att spänna fast runt kroppen och det är mjukt

Skumma pulsvärden tidigt under ett pass beror som sagt vanligen på dålig kontakt mellan huden och pulsbandet. När man sedan svettats lite så blir kontakten bättre och man får korrekta registreringar. Man kommer ifrån problemet om man fuktar kontaktytorna

Ok. Då skulle jag satsa på gel. Och jag slickar på mina elektroder, i samma tanke att det nog är lite bättre ledningsförmåga i det än kranvatten.

Eftersom det bara är i början det visar fel verkar det inte vara något fel på bandet, och sannolikt inte bat

12