Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningFinn fem fel - tips
You need to log in to create posts and topics.

12

Efter ett par månader så ser det ut såhär och det känns mycket långsamt och trögt. Förslag och tips mottages gärna. Jag verkar lyfta huvudet mycket för att andas..

Nu är jag bara amatör på att analysera men...

Du gör draget med armbågen först, det blir bara med överarmen som du använder i draget, istället för underarmen och handen som man har mycket bättre effek av. Sedan lyfter huvudet för mycket, en låg andning s

Hej Stina,

Tack skall du ha. Japp benen både ser tunga ut och känns tunga när jag simmar. Videon är bra, det var en stor överaskning för mig att bröstkorgen agerar flöte så tydligt och det är klart att det puffar mer benen. Vet dock inte hur jag skall fi

I lungorna finns alltid luft även om man andas ut, typ 1 l kvar, sedan om du som man andas in ordentligt har du en 5 l luft eller så. Men flytläget brukar ge sig med mer simning och när man slappnar av bättre. Jag har sett en som kom på hur flytläget var

#1. Jag skulle tipsa om att rotera mer med hela kroppen, nu ser det ut som om du använder axlarna mest. Med en kroppsrotation så axeln nästan pekar upp mot taket så behöver du inte vrida så mycket på huvudet för att andas.
Börja med att överdriva rotation

Hej
Jag kikade på din video här kommer mina kommentarer.

Din armbåge får inte falla igenom vattnet, jag brukar kalla det klappa katten simning :0)
Du ska som var det Tina som skrev inte göra draget med armbågen, utan kör med någon som brukar kallas "hi

Hej Stefan!

Få se om mina fem observationer kanske kan ge dig lite hjälp att fixa till någon bit i din teknik. 🙂

1) Min första observation är att du ser ut att vara väldigt spänd i hela kroppen från det att du börjar simma. Det här ger lite av en "ro

Tack Fedde,
Jag skall faktiskt testa med dolme på lunchen idag, jag vet att det kraftigt drar ner på bensparksfrekvensen eftersom jag inte behöver motverka att benen sjunker så förtvivlat.

Jag skall tänka på att försöka köra ned axeln för att få till vri

Stefan,

Jag tror mycket kan släppa med att få till glidfasen, för det mesta är bieffekter av att denna inte finns i din simning.

Tänk när du kör med dolme att du köper en "riktig" dolme avsedd för en vuxen man och inte en barndolme (de som är små och av

Det var trevligt att simma med dolme. Svårt att låta bli att småsparka med benen. Glidfas kom ju inte automatiskt ändå. Den framsträckta armen sjunker ju..
Men faktiskt, efterhand så upplevde jag nog att glidfasen blev lite längre. Efter 1000 m simmade ja

12