Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningFinn fem fel - tips
You need to log in to create posts and topics.

12

Stefan,

Kul att du gör framsteg! Grattis! (t+)

Den framsträckta armen skjunker faktiskt bara om du själv vill. Misstänker att du har det i muskelminnet att den vill ner fort för att påbörja draget. Sträck inte bara på armen utan på hela kroppen likt som

Jag gillar inte riktigt att kalla sträck-fasen för en glidfas, glid ger en hint om att det är något passivt, att simmaren bara ska ligga på sidan en stund. Så är det ju inte, utan poängen är att rotera klart åt sidan samtidigt som armen sträcks lite till

Adam,

Spelar det någon roll vad man kallar det när beskrivningen finns i resten av texten? Den här fasen kallas av många för en massa olika namn...långfas, skärfas, glidfas, sträckfas, sidfas...

Uppmaningen för simmaren i detta fall var att inte ligga s

Nej såklart men sen när denna simmare berättar för det för nästa som berättar det för nästa så blir det kanske till slut bara "glid mer". Därför ogillar jag att kalla det för ett glid.

En liten uppdatering. Jag är trögare på detta än någon annan idrott jag testat..

Men jag ger mig inte. Igår lunch simmade jag 1000 m med dolme på 23 minuter . Med dolmens hjälp har jag nu lärt mig att andas hjälpligt, eller snarare att andas ut bättre, s

Är inte simmare och defensivt inte tränare men jag har tittat på din film många gånger och funderat.
Ser ut som det första rörelsen du gör med armen är att dra armbågen bakåt istället för att sträcka och trycka ner handen. Det är nog det Stina m.fl. har

Japp Janne, det är det Stina såg och jag försöker jobba på det, nu är jag medveten och känner i taget när det blir fel.

Jag skall nog låta bättre simmare kommentera din simning. Jag är imponerad att du kan ha så horisontellt vattenläge med så lugna bespa

@Janne:

Tycker det ser ganska OK ut men arbeta mer på bensparken, benen ser ut som de bara hänger och dinglar efter och kommer i otakt. Trodde först du körde med dolme, man ser lite dåligt. Lösning=frisim med fenor + öva med platta.

Försök även rotera

@Stefan:

Är muskler för korta och leder stela så bör man jobba på det. Tror du skall försöka stretcha axlar och armar så de blir mjukare och sen förstås simma så mycket du kan med Feddes tips (och andras). Prova även "torrträna" crawl med överdriven str

Tack för återkopplingen!

12