Quote from Guest on 12 June 2010, 14:51Hej!
Några dagar efter midsommar ska jag orientera nere i Italien och Österrike. Det är väl inte sommarens huvudmål då jag ska springa O-ringen i slutet av juli, men jag skulle gärna toppa formen lite inför 6-dagars i Dolomiterna också. Min fråga är allt
Hej!
Några dagar efter midsommar ska jag orientera nere i Italien och Österrike. Det är väl inte sommarens huvudmål då jag ska springa O-ringen i slutet av juli, men jag skulle gärna toppa formen lite inför 6-dagars i Dolomiterna också. Min fråga är allt
Quote from Funbeat user on 12 June 2010, 15:01Hur du skall formtoppa är jag inte rätt person att uttala mig om, men personligen tror jag att två veckor blir lite kort om tid att göra en formtoppning. Samt att lyckas få till två formtoppningar på sex veckor ännu svårare.
Så jag skulle råda dig att s
Hur du skall formtoppa är jag inte rätt person att uttala mig om, men personligen tror jag att två veckor blir lite kort om tid att göra en formtoppning. Samt att lyckas få till två formtoppningar på sex veckor ännu svårare.
Så jag skulle råda dig att s
Quote from Funbeat user on 16 June 2010, 19:32Tack så mycket Håkan, bra tips där! Men hörrni alla andra superlöpare där ute, lär mig om formtoppning! 😀
Tack så mycket Håkan, bra tips där! Men hörrni alla andra superlöpare där ute, lär mig om formtoppning! 😀
Quote from Funbeat user on 16 June 2010, 19:47Ett väldigt bra sätt att få upp formen är att vara med på många tävlingar. Men det är väl också lite sent nu.
Det finns lite olika sorters intervaller. De som ger mer kondition, och de som gör att man tränar teknik i en viss hastighet. Den sista av dessa
Ett väldigt bra sätt att få upp formen är att vara med på många tävlingar. Men det är väl också lite sent nu.
Det finns lite olika sorters intervaller. De som ger mer kondition, och de som gör att man tränar teknik i en viss hastighet. Den sista av dessa
Quote from Funbeat user on 16 June 2010, 20:10Enkelt förklarat handlar väl formtoppning om att minska volymen men behålla itensiteten 😉
Sista 4 veckorna före en viktigare tävling ser ut någonting likande detta (redovisar endast kvalitetspassen, i detta fall handlade det om ett 10km lopp).
3v före
Enkelt förklarat handlar väl formtoppning om att minska volymen men behålla itensiteten 😉
Sista 4 veckorna före en viktigare tävling ser ut någonting likande detta (redovisar endast kvalitetspassen, i detta fall handlade det om ett 10km lopp).
3v före
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 12:35Har sagt det förut och säger det igen: alla dessa tävlingar sabbar träningen 🙂
Har sagt det förut och säger det igen: alla dessa tävlingar sabbar träningen 🙂
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 12:52Peter: Ja, de gör det. Däremot håller det motivationen uppe då man ligger och tränar på ganska höga volymer. Jag behöver också lite lopp där jag ser var jag ligger för att kunna justera tider på pass osv 😉
Peter: Ja, de gör det. Däremot håller det motivationen uppe då man ligger och tränar på ganska höga volymer. Jag behöver också lite lopp där jag ser var jag ligger för att kunna justera tider på pass osv 😉
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 13:38Man får se det som att vissa tävlingar är träningsmål, andra är en del av träningen/laddningen.
Nu i juli och augusti har jag i snitt en tävling i veckan (mest smålopp i diverse gotländska buskar) och skulle jag hålla på och formtoppa till alla dem skul
Man får se det som att vissa tävlingar är träningsmål, andra är en del av träningen/laddningen.
Nu i juli och augusti har jag i snitt en tävling i veckan (mest smålopp i diverse gotländska buskar) och skulle jag hålla på och formtoppa till alla dem skul
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 16:43Tack för alla era tips! Fattade inte allt men det mesta:-) Men ska jag köra någon intervallperiod eller liknande inför O-ringen då eller? Det är årets stora individuella orienteringsmål, och då jag ska springa distriktsstafetten dagen innan också behöver
Tack för alla era tips! Fattade inte allt men det mesta:-) Men ska jag köra någon intervallperiod eller liknande inför O-ringen då eller? Det är årets stora individuella orienteringsmål, och då jag ska springa distriktsstafetten dagen innan också behöver
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 17:07Hej Fredrika.
Som 13-åring tror jag att det skiljer sig i hur man bör formtoppa sig. Eftersom du säkert blir snabbt bättre år för år tror jag inte det är värt att tänka för kortsiktigt med stora formtoppar alltför ofta. Dina muskler reagerar säkert också
Hej Fredrika.
Som 13-åring tror jag att det skiljer sig i hur man bör formtoppa sig. Eftersom du säkert blir snabbt bättre år för år tror jag inte det är värt att tänka för kortsiktigt med stora formtoppar alltför ofta. Dina muskler reagerar säkert också