Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFortkörningsböter på Cykel
You need to log in to create posts and topics.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/boter-for-fortkorning-pa-cykel

Har för mig att det här har diskuterats tidigare (ja, inte just det här fallet då), tycker det är lite lustigt att någon Transportstyrelsen "aldrig hört talas om" sådana böter förut ?

Jag s

Helt rätt! Om vi cyklister ska anses vara fordon så ska vi även kunna åka dit för fortkörning.

Varje gång jag cyklar förbi en fartkamera så hoppas jag att den ska blixtra till...men det är inte helt lätt att komma upp i 70 km/h på platt väg.

Ja, det är inte många som vet det. Men cykel är ett fordon och reglerna gäller för dem också.

Men hur många vet att man måste cykla i gångfart på: Gågata och gångfartsområde?

Eller att:
"Förbud mot fordonstrafik" även gäller cykel.
"Förbud mot infart me

Och hur många bilsiter vet att rött ljus betyder stop, eller att parkering är förbjuden på övergångställ, trottoarer, broar och i korsningar. Några av dessa är det tom stoppförbud på.

Och hur många cyklister vet att bilar är hårdare än cyklar? Och hur många fotgängare vet att cyklar är hårdare än männsikor - men att människorna på cyklarna är mjuka?
Regler i all ära, men självbevarelsedrift är inte dumt att ha. Glömde min hemma i gar

Jag är en paragrafryttare av rang och försöker hålla koll på alla lagar och regler 🙂
En lag som jag många gånger funderat på är just det där kring gårdsgata:
"1. Fordon får inte föras med högre hastighet än gångfart."

Löpare, rullskidåkare, inlinesåkar

Går att få reda på vad "gångfart" i ett gångfartsområde är. Jag tog nyligen mitt körkort och mailade en del med trafikverket. (Gångfart räknas som regel 7-10 km/h, alltså ungefär vad man går i)

"Och hur många bilsiter vet att rött ljus betyder stop, eller att parkering är förbjuden på övergångställ, trottoarer, broar och i korsningar. Några av dessa är det tom stoppförbud på."

Bruse, skulle man göra en undersökning och fråga alla bilister så

Får jag köra rullskidor i 30 km/h på en gårdsgata? Jag räknas som fotgängare. Det går så klart att ifrågasätta lämpligheten om det är mycket folk, men antag att det är väldigt glest med folk och det är ytterst osannolikt att kollidera.

"Får jag köra rullskidor i 30 km/h på en gårdsgata?"

Hasigheten 7-10km/h gäller fordon, inte gående. Vilket isf skulle resultera i att du får göra det. Dock så vet jag inte om man skulle kunna bryta mot någon annan slags regel.