Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFotsmärtor - framfotalöpning
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Rätt nyligen ändrade jag mitt löpsteg till att landa mera på framfoten.
Det har gått riktigt bra och men har börjat få ont i vänster fot. Straxt under fotknölen och en liten bit fram. Jag är väl egentligen inte så förvånad då jag tror att framfotal

Jag hade något liknande och det blev värre efter ett par dagar. Jag tror att fossingarna är så ovana att använda alla smådelar den är uppbyggd på att man skapar sig en inflammation.

Det enda som hjälpte för mig var att bli HELT smärtfri innan jag belasta

Hej,

Det där låter bekant. Råkade ut för samma sak och det slutade med en kortisonspruta. Orsaken tror jag var skorna - hälkappan var stenhård. Nu kör jag med mjuka skor och inga problem.

Vila, värme, voltaren är mitt tips om det inte hunnit gå för lång

Det här är nog rätt vanligt. Framfotalöpning kan (om man inte vänjer sig tillräckligt långsamt) också sluta med Sesambensfraktur.

Googla det... gör jävulskt ont. 🙂

Tjing!

Var sitter smärtan, på insidan eller utsidan? Hur som helst, känn efter om de stabiliserande musklerna på underbenets utsidor (peroneus longus eller tibialis posterior) är spända och försök i så fall massera dem. En tennisboll är ett bra verktyg, lägg ben

Tack allihopa för svaren! Voltaren, värme och foten i högläge ska testas och tennisboll ska jag skaffa i morrn.

Olle: Det sitter på utsidan av foten straxt under fotkulan och efter att ha kollat på dina tips så tror jag mycket väl att det kan vara Peron

Jag skulle rekommendera terränglöpning. Det är det som de där musklerna är till för nämligen, att stabilisera foten på ojämnt underlag. Ta det i små doser till en början bara och var vaksam på om du känner dig stel i området.

Någon här som får smärtor i hälen vid framfotalöpning ( baksida hälen troligen i muskelfästen till vaden) ?

Jag är nästan smärtfri om jag stretchar länge (tar i så det gör ont) efter en löpning. Men skulle jag glömma att stretcha blir vaderna på tok för

Känns igen.

Efter mitt första pass barfota så hade jag nog ont i 7-8 dagar där du beskriver det. Då hade jag löpt 5 minuter på löpband.

Egentligen skall man nog börja med ännu kortare tid än 5 minuter.

Får fortfarande känning efter barfotalöpning, men

Jogga barfota på gräs 5min efter varje löppass. Bra för alla fötternas muskler att få arbeta naturligt utan strumpor och skor.