Quote from Guest on 11 May 2007, 07:48Jag råkade ut för en otäck sak idag på väg hem från jobbet och har en fråga som jag undrar över.
Cyklade på en tydligt markerat cykelväg som dom lett över så jag cyklade på mötande trafiks sidas trottoar så att säga.. och skulle korsa en väg som kom från
Jag råkade ut för en otäck sak idag på väg hem från jobbet och har en fråga som jag undrar över.
Cyklade på en tydligt markerat cykelväg som dom lett över så jag cyklade på mötande trafiks sidas trottoar så att säga.. och skulle korsa en väg som kom från
Quote from Jan Lundquist on 11 May 2007, 07:58Jag tycker det verkar som om ni gjorde en bra överenskommelse. Skönt att det gick bra med dig 🙂
Jag tycker det verkar som om ni gjorde en bra överenskommelse. Skönt att det gick bra med dig 🙂
Quote from Camilla Höög on 11 May 2007, 08:12Jag ser inte exakt hur korsningen såg ut.
Bilar som svänger i korsning över cykelöverfart har väjningsplikt. Det verkar vara enda fallet då de ska väja. Efter en cirkulationsplats så har de också väjningsplikt när de kör ut ur den oberoende av vilken väg
Jag ser inte exakt hur korsningen såg ut.
Bilar som svänger i korsning över cykelöverfart har väjningsplikt. Det verkar vara enda fallet då de ska väja. Efter en cirkulationsplats så har de också väjningsplikt när de kör ut ur den oberoende av vilken väg
Quote from Bertil Nolheim on 11 May 2007, 08:30Jag har för mig att den bilarna har väjningsplikt om cykelbanan ligger mindre än 15 meter från den paralella vägen.
Efter att ha kollat på vägverkets hemsida är jag dock inte lika säker längre.
Jag har för mig att den bilarna har väjningsplikt om cykelbanan ligger mindre än 15 meter från den paralella vägen.
Efter att ha kollat på vägverkets hemsida är jag dock inte lika säker längre.
Quote from Funbeat user on 11 May 2007, 08:31Hej Jonas! Det var ju just passande.. kanske det här blog-inlägget jag skrivit känns bekant för dig? Beskriver precis likadan händelse: http://vatternrundan.blogspot.com/2007/04/korsningar-och-jag.html. Jag och bilisten "träffades" aldrig, och ingen konfl
Hej Jonas! Det var ju just passande.. kanske det här blog-inlägget jag skrivit känns bekant för dig? Beskriver precis likadan händelse: http://vatternrundan.blogspot.com/2007/04/korsningar-och-jag.html. Jag och bilisten "träffades" aldrig, och ingen konfl
Quote from Funbeat user on 11 May 2007, 08:52Intressanta kommentarer.... Som ni förstår är jag tudelad inför ansvarsfrågan men beredd att ifrågasätta mig själv vilket jag alltid gör.
I detta fall korsade alltså cykelöverfarten över den långa sträckan av en T-korsning så att säga och bilisten
Intressanta kommentarer.... Som ni förstår är jag tudelad inför ansvarsfrågan men beredd att ifrågasätta mig själv vilket jag alltid gör.
I detta fall korsade alltså cykelöverfarten över den långa sträckan av en T-korsning så att säga och bilisten
Quote from Funbeat user on 11 May 2007, 09:53Vad bilar INTE får göra i det läget är stå still på cykelöverfarten ... men annars är det en rörig regelsamling.
Å ena sidan verkar cyklister inte ha några rättigheter, eftersom de är svåra att uppptäcka ....
Men om hon saktade in så.
Skulle säga attt det
Vad bilar INTE får göra i det läget är stå still på cykelöverfarten ... men annars är det en rörig regelsamling.
Å ena sidan verkar cyklister inte ha några rättigheter, eftersom de är svåra att uppptäcka ....
Men om hon saktade in så.
Skulle säga attt det
Quote from Funbeat user on 11 May 2007, 10:561. Jag är glad att du inte skadade dig!
2. Pröjsar hon skadorna på hojjen?
3. Utgå alltid från att bilar inte ser dig och kommer att göra fel. Hade jag inte utgått från det när jag cyklar i Malmötrafiken hade jag kraschat ett otal gånger, speciellt när
1. Jag är glad att du inte skadade dig!
2. Pröjsar hon skadorna på hojjen?
3. Utgå alltid från att bilar inte ser dig och kommer att göra fel. Hade jag inte utgått från det när jag cyklar i Malmötrafiken hade jag kraschat ett otal gånger, speciellt när
Quote from Funbeat user on 11 May 2007, 11:29Bilisten har inte väjningsplikt om jag har förstått situationen rätt. Det är först när bilisten har svängt i en korsning som den ska ge en cyklist tillfälle att passera. Bilister ska däremot alltid vid en oövervakad cykelöverfart "anpassa hastigheten så a
Bilisten har inte väjningsplikt om jag har förstått situationen rätt. Det är först när bilisten har svängt i en korsning som den ska ge en cyklist tillfälle att passera. Bilister ska däremot alltid vid en oövervakad cykelöverfart "anpassa hastigheten så a
Quote from Lotta W on 11 May 2007, 12:16Det luriga med upphöjningar i vägen (tycker jag) är att man som bilist koncentrerar sig mer på att akta sig för hindret är att kolla efter om det kommer någon, så istället för att förhindra en olycka mildrar man den.
Jag tycker att man borde lägga lite m
Det luriga med upphöjningar i vägen (tycker jag) är att man som bilist koncentrerar sig mer på att akta sig för hindret är att kolla efter om det kommer någon, så istället för att förhindra en olycka mildrar man den.
Jag tycker att man borde lägga lite m