Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFråga kring olyckor mellan bil oc …
You need to log in to create posts and topics.

Jag råkade ut för en otäck sak idag på väg hem från jobbet och har en fråga som jag undrar över.

Cyklade på en tydligt markerat cykelväg som dom lett över så jag cyklade på mötande trafiks sidas trottoar så att säga.. och skulle korsa en väg som kom från

Jag tycker det verkar som om ni gjorde en bra överenskommelse. Skönt att det gick bra med dig 🙂

Jag ser inte exakt hur korsningen såg ut.

Bilar som svänger i korsning över cykelöverfart har väjningsplikt. Det verkar vara enda fallet då de ska väja. Efter en cirkulationsplats så har de också väjningsplikt när de kör ut ur den oberoende av vilken väg

Jag har för mig att den bilarna har väjningsplikt om cykelbanan ligger mindre än 15 meter från den paralella vägen.
Efter att ha kollat på vägverkets hemsida är jag dock inte lika säker längre.

Hej Jonas! Det var ju just passande.. kanske det här blog-inlägget jag skrivit känns bekant för dig? Beskriver precis likadan händelse: http://vatternrundan.blogspot.com/2007/04/korsningar-och-jag.html. Jag och bilisten "träffades" aldrig, och ingen konfl

Intressanta kommentarer.... Som ni förstår är jag tudelad inför ansvarsfrågan men beredd att ifrågasätta mig själv vilket jag alltid gör.

I detta fall korsade alltså cykelöverfarten över den långa sträckan av en T-korsning så att säga och bilisten

Vad bilar INTE får göra i det läget är stå still på cykelöverfarten ... men annars är det en rörig regelsamling.
Å ena sidan verkar cyklister inte ha några rättigheter, eftersom de är svåra att uppptäcka ....
Men om hon saktade in så.
Skulle säga attt det

1. Jag är glad att du inte skadade dig!

2. Pröjsar hon skadorna på hojjen?

3. Utgå alltid från att bilar inte ser dig och kommer att göra fel. Hade jag inte utgått från det när jag cyklar i Malmötrafiken hade jag kraschat ett otal gånger, speciellt när

Bilisten har inte väjningsplikt om jag har förstått situationen rätt. Det är först när bilisten har svängt i en korsning som den ska ge en cyklist tillfälle att passera. Bilister ska däremot alltid vid en oövervakad cykelöverfart "anpassa hastigheten så a

Det luriga med upphöjningar i vägen (tycker jag) är att man som bilist koncentrerar sig mer på att akta sig för hindret är att kolla efter om det kommer någon, så istället för att förhindra en olycka mildrar man den.

Jag tycker att man borde lägga lite m