Quote from Funbeat user on 11 May 2007, 13:08Jag kollade upp det där extra noga för något år sedan, tror det var en diskussion på Piggelin som drog igång det hela.
Som jag förstår det är det bara i två situationer som cyklister har någon speciell ställning (väjningsskyltar/trafiksignaler ändrar ju
Jag kollade upp det där extra noga för något år sedan, tror det var en diskussion på Piggelin som drog igång det hela.
Som jag förstår det är det bara i två situationer som cyklister har någon speciell ställning (väjningsskyltar/trafiksignaler ändrar ju
Quote from Funbeat user on 11 May 2007, 15:24> 1 När en bil skall svänga i en korsning ska denne lämna
> företräde till cyklister på cykelbanan både före och efter
> korsningen. Obs om andra bilar kör rakt fram behöver de inte
> väja alls för cyklister, lurigt.Nej, bilisten behöver bara lämna fö
> 1 När en bil skall svänga i en korsning ska denne lämna
> företräde till cyklister på cykelbanan både före och efter
> korsningen. Obs om andra bilar kör rakt fram behöver de inte
> väja alls för cyklister, lurigt.
Nej, bilisten behöver bara lämna fö
Quote from Camilla Höög on 11 May 2007, 15:48PDF-filen från Vägverket sa precis allt som gäller. Som cyklist ska man väja om man ska ut på cykelöverfart. Förutom då fordon svänger i korsning (dit räknas även ut från cirkulationsplats).
PDF-filen från Vägverket sa precis allt som gäller. Som cyklist ska man väja om man ska ut på cykelöverfart. Förutom då fordon svänger i korsning (dit räknas även ut från cirkulationsplats).
Quote from Funbeat user on 11 May 2007, 15:59Anders, bilisten skall även anpassa hastigheten så att fara inte uppstår...
Dvs, båda har en ömsesidig hänsyn att ta enligt vv.I mitt fall så uppfattade jag som sagt att bilisten i frågan stannade eller åtminstone anpassade hastigheten. Sedan rullade ho
Anders, bilisten skall även anpassa hastigheten så att fara inte uppstår...
Dvs, båda har en ömsesidig hänsyn att ta enligt vv.
I mitt fall så uppfattade jag som sagt att bilisten i frågan stannade eller åtminstone anpassade hastigheten. Sedan rullade ho
Quote from Camilla Höög on 11 May 2007, 16:11Givetvis är det ömsesidig hänsyn som gäller, men som cyklist har man väjningsplikt om man kör ut på väg. Kolla PDF:en så finns det bra exempel.
Om bilisten skulle hävda sin rätt så står ord mot ord och då vinner väl oftast lagen som är att cyklisten ska
Givetvis är det ömsesidig hänsyn som gäller, men som cyklist har man väjningsplikt om man kör ut på väg. Kolla PDF:en så finns det bra exempel.
Om bilisten skulle hävda sin rätt så står ord mot ord och då vinner väl oftast lagen som är att cyklisten ska
Quote from Funbeat user on 11 May 2007, 16:42Jag måste säga att uppfostrad som jag är med att "jag är ett fordon" när jag cyklar så känns det väldigt konstigt att inte antas vara det, jag brukade anta att högerregeln gäller eller att om cykelbanan går utmed en huvudled så är den också huvudled, den
Jag måste säga att uppfostrad som jag är med att "jag är ett fordon" när jag cyklar så känns det väldigt konstigt att inte antas vara det, jag brukade anta att högerregeln gäller eller att om cykelbanan går utmed en huvudled så är den också huvudled, den
Quote from Funbeat user on 11 May 2007, 16:50Racercykel = vägar/huvudleder aldrig cykelbana!
Fyllecykel med cykelkorg = cykelbana med bygellås i handen som tillhygge vid behov!
Racercykel = vägar/huvudleder aldrig cykelbana!
Fyllecykel med cykelkorg = cykelbana med bygellås i handen som tillhygge vid behov!
Quote from Lotta W on 11 May 2007, 16:50Jag surfade lite på VV:s hemsidor och såg det här:
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____20684.aspxSynd att det är så låg hastighet bara 😉
Jag surfade lite på VV:s hemsidor och såg det här:
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____20684.aspx
Synd att det är så låg hastighet bara 😉
Quote from Fredrik Närenfors on 11 May 2007, 17:30Har inte detaljstuderat alla inlägg. Men vissa håller med mig och andra inte.
Cyklisten har inte företräde då en cykelbana korsar en väg, inte ens om det är ett övergångsställe. Dvs cykeln har väjningsplikt. Enda undantaget är då bilen svänger höger i en
Har inte detaljstuderat alla inlägg. Men vissa håller med mig och andra inte.
Cyklisten har inte företräde då en cykelbana korsar en väg, inte ens om det är ett övergångsställe. Dvs cykeln har väjningsplikt. Enda undantaget är då bilen svänger höger i en
Quote from Funbeat user on 11 May 2007, 17:40Anders, förstår inte riktigt hur du tänker och tolkar detta så att endast cyklisten, och inte bilisten, har några skyldigheter. Eller menar du att väjningsplikten gäller fastän man redan påbörjat överfarten i bedömningnen att det var säkert..?
Äh, strun
Anders, förstår inte riktigt hur du tänker och tolkar detta så att endast cyklisten, och inte bilisten, har några skyldigheter. Eller menar du att väjningsplikten gäller fastän man redan påbörjat överfarten i bedömningnen att det var säkert..?
Äh, strun