Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Fråga till er som tränar inför maror: Om Ni använder intervallstegen 5-4-3-2-1k, hur resonerar Ni kring farten relaterat till tävlingsfart?

Har aldrig testat... Men resonera kan man ju. 5-4-3-2-1 är 15k i hög fart. Antar att man skall se detta som ett tröskelpass eller ett tempopass. Jag tränar för mara på 3h -> marafart 4:15/km. Jag skulle satsa på 5@4:15, 4@4:05, 3@4:00, 2@3:55, 1@så fort d

Jag kör det som ren maraträning. Mina marafartspass har detta utseendet just nu: 2-3x5k/800m joggvila, 5,4,3,2,1k/800m samt 12k, 15k, 18k, 21k rakt av.

Så svaret på din fråga är jag kör tänkt tävlingsfart på hela stegen. Roligt pass 🙂

Det låter roligt! Tror jag ska prova det på söndag minsann. Alternativet var 15km snabbdistans, men det här kan ju göras mycket jävligare, hehe. Knepet för ett jävligt intervallpass är att springa alla intervaller lite för fort 😉

Jag brukar köra 5-4-3-2-1-1-2-3-4-5 med 60 sekunders joggvila. Gissa om det känns på de sista två om man dunkar på för hårt i mitten av serien...

Nu börjar vi snacka verkliga grispass. 30 km intervaller, huvva! Ett par såna nån månad före StM skulle kanske sitta fint.

Tomas: My bad. Jag pratar minuter, inte kilometer. Så det blir snarare ca 10 km.

Men i en timme och 50 minuter var du hårdast på Funbeat! Undrar hur den skulle kännas med km....

*asg* Den skulle kännas! 18x1000 med 60 sekunders vila har jag testat några gånger. Det var nog jobbigt.

Ha ha! Jag har lekt med tanken att köra det som ett långpass på 30k, men jag insåg att det var lite väl grisigt för att genomföras. Möjligtvis med ståvila, annars blir det ju för jäkla långt..

12