Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFrågor om: 15km och tusingar
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej
Första frågan, finns det ngt lopp, som är 15km? Tänkte nämligen prova nästa år.
Andra frågan. Har läst era inlägg ang intervall träning, om att man ska springa tusingar (1000m) Hur tusan (hehehe) vet ni när ni sprungit 1000m..uppskattar ni bara el tit

Lidingöloppet 15km finns ju, prova att söka i loppkalendern här på Funbeat 🙂

Lättaste sättet att hålla reda på 1000m är att springa på en idrottsplats där man vet att löparbanorna är 400m. Annars får man mäta en sträcka eller använda någon annan metod,

När man hittar en lämplig flack sträcka som man uppskattar är 1000 m, så kan man mäta upp 1000 m där mha. en välkalibrerad cykeldator, mäta mha. sin gps (klocka eller telefon), eller mäta upp sträckan på t.ex. Lantmäteriets kartor på Eniro kartor.

Eller så uppskattar du. Det behöver ju inte vara exakt 1000m för att få effekt
Kör du samma sträcka varje gång så kan du jämföra och se hur din förmåga utvecklas.

🙂

Mät på karta ger hyfsad noggrannhet. Det var max 20 meter fel mellan GPS och kartan då jag mätte min ganska raka grusväg. Använd till exempel maps.google.se eller eniro.se.

Köp ett mäthjul:

BILD:http://www.jula.se/mediaarchive/6134380/main/161011-jpg.jpg

http://www.jula.se/mathjul-161011

Nu inser jag ju att 1000m är 1km, och att den automatiska varv-tidsrösten säger i funbeat appen när man sprungit 1km , sååå då kan jag ju gå på den eller hur?? El tänker jag fel nu, så rätta mig fort som attan
Annars anser jag denna diskussion stängd
Tack

Använder du appen kan du trycka på varvtid, så börjar en "ny" km räknas.

Jag har testat det en gång. Om den är inställd på autovarv på 1 km med röstcoach så börjag man bara att värma upp och sen när man är redo för första tusingen trycker man på varvtid.

Då jag använde funbeat-appen i våras blev mätningen helt konstig. Det var mycket sicksack då punkterna visade mycket fel. Detsamma gällde en kompis. Funkar det bättre nu?

Det finns många tävlingar som är 10 miles, kanske inte i Sverige men du kan ju kombinera med en liten mini-weekend. Det är 16 km 🙂

12