Quote from Guest on 16 January 2009, 13:59Jag undrar lite hur ni gör när ni har satt ner foten och skickar den bakåt med tårna. Lägger ni tyngden på tårna och skjuter ifrån eller låter ni foten bara åka bakåt? Varför jag frågar är för att jag fick höra att man ska skjuta ifrån med tårna så man få
Jag undrar lite hur ni gör när ni har satt ner foten och skickar den bakåt med tårna. Lägger ni tyngden på tårna och skjuter ifrån eller låter ni foten bara åka bakåt? Varför jag frågar är för att jag fick höra att man ska skjuta ifrån med tårna så man få
Quote from Urban Nilsson on 16 January 2009, 14:09Jag skjuter ifrån men kanske inte så att det blir så brutal skillnad. Det ska ju vara kraft i hela steget, annars joggar man 😉
Jag skjuter ifrån men kanske inte så att det blir så brutal skillnad. Det ska ju vara kraft i hela steget, annars joggar man 😉
Quote from Funbeat user on 16 January 2009, 14:15När man har skor på fötterna räcker det egentligen med att bara skjuta ifrån med hela foten så ser skon till att kraften når ända ut till tåspetsarna. Så jag tror jag skjuter ifrån mest med främre delen av fötterna/fotbladet. Visst hjälper tårna till en d
När man har skor på fötterna räcker det egentligen med att bara skjuta ifrån med hela foten så ser skon till att kraften når ända ut till tåspetsarna. Så jag tror jag skjuter ifrån mest med främre delen av fötterna/fotbladet. Visst hjälper tårna till en d
Quote from Funbeat user on 16 January 2009, 14:19Jag förstår nog inte riktigt hur du menar. Man drar benet bakåt med hamstrings och sätesmuskeln, sedan gör man frånskjutet med framför allt vaden men också muskler i foten. Jag tror inte man behöver tänka speciellt på vad man gör med tårna.
Jag förstår nog inte riktigt hur du menar. Man drar benet bakåt med hamstrings och sätesmuskeln, sedan gör man frånskjutet med framför allt vaden men också muskler i foten. Jag tror inte man behöver tänka speciellt på vad man gör med tårna.
Quote from Funbeat user on 16 January 2009, 14:35Visst, tårna gör ju en ganska liten del av det totala arbetet, men kraften som vadmuskeln utvecklar blir en ganska liten rörelse om inte tårna spänns så att "foten blir lite längre". Har du fått blåa naglar efter något marathonlopp någon gång och försöker
Visst, tårna gör ju en ganska liten del av det totala arbetet, men kraften som vadmuskeln utvecklar blir en ganska liten rörelse om inte tårna spänns så att "foten blir lite längre". Har du fått blåa naglar efter något marathonlopp någon gång och försöker
Quote from Linnea Olsson on 16 January 2009, 14:39Pontus
Innan satte jag ner foten strax före kroppen och fick en broms på så sätt för varje steg som jag tog, och så lät jag foten bara rulla med bak. I höstas fick jag rådet att sätta ner foten strax under kroppen och använda tårna till att få fart framåt
Pontus
Innan satte jag ner foten strax före kroppen och fick en broms på så sätt för varje steg som jag tog, och så lät jag foten bara rulla med bak. I höstas fick jag rådet att sätta ner foten strax under kroppen och använda tårna till att få fart framåt
Quote from Funbeat user on 16 January 2009, 14:42Ju fortare det går, och desto högre upp i steget man ligger, ju mer får fotens framdel och tår jobba. Ett typiskt tecken på att man börjar få upp farten och sätta fotisättning/frånskjut är att man känner av främst musklerna kring stortåleden. Som med allt
Ju fortare det går, och desto högre upp i steget man ligger, ju mer får fotens framdel och tår jobba. Ett typiskt tecken på att man börjar få upp farten och sätta fotisättning/frånskjut är att man känner av främst musklerna kring stortåleden. Som med allt
Quote from Linnea Olsson on 16 January 2009, 14:42Okej Marcus.
Du menar att man mer ska använda tårna och deras kraft till att hålla balansen och stadgan i steget och inte överdriva frånskjutet. Det är svårt att beskriva och förklara hur mycket kraft som är för mycket kraft, men jag kanske har tagit i fö
Okej Marcus.
Du menar att man mer ska använda tårna och deras kraft till att hålla balansen och stadgan i steget och inte överdriva frånskjutet. Det är svårt att beskriva och förklara hur mycket kraft som är för mycket kraft, men jag kanske har tagit i fö
Quote from Funbeat user on 16 January 2009, 15:09Det här med att springa på tårna debatteras friskt på flera engelskpråkiga löparforum jag brukar titta in på. Det borde ha varit uppe tidigare här på Funbeat men jag har inte kunnat hitta någon bra tråd som behandlar ämnet utförligt.
En starkt bidragande
Det här med att springa på tårna debatteras friskt på flera engelskpråkiga löparforum jag brukar titta in på. Det borde ha varit uppe tidigare här på Funbeat men jag har inte kunnat hitta någon bra tråd som behandlar ämnet utförligt.
En starkt bidragande
Quote from Funbeat user on 16 January 2009, 15:16Och åter andra hävdar att frånskjutet är mindre relevant i sammanhanget. Dr Romanov - som ju annars menar att man bör både landa starta och avsluta markkontakten på framfoten - verkar till exempel mena att man inte ska skjuta ifrån medvetet aktivt, snarar
Och åter andra hävdar att frånskjutet är mindre relevant i sammanhanget. Dr Romanov - som ju annars menar att man bör både landa starta och avsluta markkontakten på framfoten - verkar till exempel mena att man inte ska skjuta ifrån medvetet aktivt, snarar