Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFunderingar om Fulcrum 3
You need to log in to create posts and topics.

600 gram skiljde sig hjulen åt! Måttangivelsen för Fulcrum 5 i Cykelcitys katalog måste vara utan bodyn.

Så nu vägen Capon under 8. 6,16 kronor per gram kostade kalaset.

Bruse, planerar du att cykla med hjulen nu under hösten? Vill gärna höra en recension av dem då jag precis som du sitter på ett par Fulcrum 5 och planerar en uppgradering inför nästa säsong.

Självklart! Cyklar på räcern ända tills det blir frost. Men just nu är jag brakförkyld sam att jag fått cykelförbud pga diskbråck. Lugna turer får jag ta, men inte träna. Så hav tålamod.

Förty, 600 gram roterande vikt är en hel del.

Mycket intressant tråd det här! Krya på dig snabbt och kom med en recension innan frosten 😉 Jag kör också med Fulcrum Racing 5 och märkte en rejäl skillnad mot mina orginalhjul så om du märker en stor skillnad mellan dessa och dina gamla FR5 så blir nog

Beror lite på var de 600grammen sitter iofs. I navet gör de ingen större skillnad.

Det är sant Fredrik, men jag ids inte skruva isär hjulet för att väga naven. Men enligt rekomendatorn så ska dessa dessutom vara mer aerodynamiska.

Enligt spec väger fälgarna ca 350 gram styck, framnavet 83 gram och baknavet 245 gram. Av de av mig uppmät

Fåekrade hjul som Fulcrum 5 (20/24-ekrar) måste byggas med en styv fälg för att inte bli alltför flexiga.
Hos billiga hjul betyder det alltid: styv fälg = tung fälg

Shimanos fabrikshjul är ytterligare ett exempel på detta;
För att få ned vikten på C24-h

Du kan inte väga paret med kassett och allt som jämförelse? Jag tyckte 250g var en stor skillnad mellan mina FR5 och mjuka standardhjul (Giant IOU 333).

Peter, det är väl bara leta upp specen för kasset, däck, fälgband och plussa på det?

Ok, de nya QR var 15 gram/paret lättare. Kanske det som avgjorde det hela?

Fattar det som om Alpha 340-fälgen kan användas till både kanttråd och slanglösa däck. Och i så fall vilket funkar bäst?