Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFunktionskläder stinker trots tvä …
You need to log in to create posts and topics.

Jag undrar om det bara är jag; trots att jag tvättar mina funktionströjor så har de en inte helt behaglig arom, inte ens nytvättade. Min fru har slängt tre skitdyra tröjor redan. Gör jag nåt fel, finns det nåt knep - eller är det bara jag som stinker...

Om jag minns rätt så är det en blötläggning tillsammans med en skvätt ättika som är lösningen.

Skölj ur dom i varmvatten direkt efter träning och lägg dom i smutsen sedan. Kör aldrig samma tröja två gånger innan tvätt.

Är det bara funktionströjorna eller är det annan tvätt också?
Testa köra maskinen tom på högsta temperaturen en gång.

När barnen var mindre så hade deras strumpor en tendens att slinka igenom en gummifläns vid luckan. Inte ofta man kollar där. Strumpan

Aha! Det är fler än jag som upptäckt detta.. har särskilt ett par kortbyxor som har en tendens att stinka som tusan och är helt omöjliga att ha 2 pass i rad.

Jag försöker hålla mina träningskläder - även nytvättade - långt från min sambo ...

Använd inte sköjmedel eller mjukgörare på funktionplagg! Det förstör deras förmåga att släppa igenom fuktighet/svett med följd att de blir svettabsorbenter istället för svetttransportörer!

Jag har samma problem.
Har testat med bad i ättikssprit/vatten och det hjälper i alla fall ett tag.

Skulle vilja köra alla kläder i 95 grader, men då går de väl inte att använda sedan.
Fast de som luktar värst vill jag ju ändå inte ha på mig.

MVH
--Fred

Prova och lägg i frysen några timmar. Skall enligt utsa fungera men jag har inte testat själv.

Det tidigare tipset om att köra tom maskin på 90 grader är jättebra. Det bildas beläggning i trumman av tvättmedel och dyl.

Tack för alla tips. Det är bara vissa kläder som luktar... men skall prova att köra maskinen tom på max temperatur, bada mig och kläderna i ättikssprit och sedan lägga rubbet i frysen.