Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFunktionskläder stinker trots tvä …
You need to log in to create posts and topics.

Köp underställ i meroinull, de ska inte tvättas emr än efter 5-6 användningar. Luktar aldrig.

Jag har sagt det här på FunBeat förrut: Funktionsmaterial = polyester alt. polyamid. Båda plaster är (ö)kända för att dra till sig och behålla dålig lukt. Tvätt hjälper inte om odören väl "bränt in" redan. Därför SKA man skölja ur svettiga träningskläder

har inte haft några problem alls med superundeställ köpta dom senaste 10 åren - sköljer inte direkt efter varje pass - tvättar inte ens efter varje passs - värre vare när superunderställen lanserades förra seklet och Helly Hansen med all rätt blev ökända

Underställ i ull tror jag på.

När mina funktionsplagg börjar lukta illa tvättar jag dem i 60 grader och då brukar lukten försvinna.

Under en period då jag körde en GI-diet med minimalt med kolhydrater (endast i syfte att gå ned i vikt) luktade kläderna ammoniak och var svåra att få luktfria efter tvätt.

Sedan kolhydratdepåerna ökats igen har problemet försvunnit.
Tvättar med Ocean t

Ammoniaklukten beror på ketos och känns igen. För mig går det dock bort i normal tvätt.

Dock har maken och jag ett antal plagg (dyra nya funktionsplagg) som luktar guckoblä när man tar de nytvättade ur maskinen. Låter man de ligga färdigtvättade där i ma

Enda kommentaren utöver ättiksfrenzy: Ocean säljs på Granngården (Lantmännen).
Guckoblä ligger i beluktarens näsa... eller?

Ja. Maken har svårt att ens känna doften av guckoblä. Misstänker doftblindhet.

Ocean går att beställa från deras hemsida oxå väl? Kompisen tipsade om det men jag har som vanligt inte fått tummen ur.