Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Skickar ut en fråga här och ser om jag får svar. Har kört IM Kalmar i två år nu, och känner mig färdig med det. Simningen gick på 1:17 i fjol och 1:20 i år med mer kaos och vågor. Är väl nöjd med det. Men nu vill jag bli snabb och explosiv i bassängen. Må

Vi är olika. Jag simma också 50m från vatten på 30s men tror jag simma Kalmar på 52-54min

Hur länge simma du? 30min, 60, 90?

Hur mycket vila behöver du för att göra en till 50 på 30s? Eller 5st i rad

Vilket distans sikte du på? 50-100-200-400-800-1500?

Jag kör 30 sekunders-tider med ca 30 sekunders vila mellan. Mitt stora mål är 50 frisim, men så klart att simma fler sträckor också.

Frågan är hur jag lägger upp min träning mot att simma snabbt. Inför IM så har jag växlat mellan att simma 4km i lugnt t

Tacksam för alla tips jag kan få

Hej Oskar,

Masters-SM är en otroligt kul grej. Ofta väldigt bra annordnat med mycket simmare och kul stämning. Jag har själv simmar en del Masters-SM, men mina special är ryggsim (50 och 100).

Vi är som tidigare nämnts alla olika och det finns jättemång

Intressant inlägg Fedde, tack! Har nog tänkt i dom banorna, att jag vill träna specifikt starter, vändningar och uppgång från UV-sim för mig själv innan jag går med i Masters-klubben här i Kalmar. Youtube är ju en otrolig resurs om man lär sig att sålla.

Oj, Oskar du måste vara en stor talang om du är självlärd och kör en 50:a nerifrån på 30 sek. För mig skulle den tiden på träning innebära ca 26 sek på tävling.

Det svåra med 50m är att det gäller att bibehålla tekniken och en avslappnad simning samtidi

Oskar,

Om du vill få lite idéer till pass kan du prova att använda dig av en passgenerator som jag skrev för några år sedan. Den försöker på intet sätt påstå att det är så man ska simma eller träna inför tävling, speciellt då den aldrig kan klå en riktig

Torbjörn, jag har ju liksom ingen koll eftersom jag aldrig har tävlat mot någon annan i sprint, men det känns som att det går ganska fort om man jämför med andra som simmar runt mig i bassängen. Jag har ju lärt mig vändning, uppgång och teknik själv. Det

fedde, ska testa denna generator i höst, tack för tipset!