Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Även om jag har simmat länge jag kan inte simma snabbt.

Det handla om i första hand teknik, sedan styrka och sedan mans möjligheten att behålla teknik med högre frekvens.

Ett bra start att kolla vad som händer när du öka fart är simma 50m lugnt. Räkna a

Marie-Louise:

Som Ryan skrivit här är teknik A och O även när du ska försöka simma snabbare. Att öka frekvens i armtag och benkick leder till ingenting om det innebär att du bränner mer syre utan att bibehålla greppet i vattnet. Vattnet har ingen mjölksy

Tack alla för alla goda tips och jag förstår vad ni menar har så många refrenssimmare i mitt huvud.. Jag ska kämpa på, träna med hjärta och hjärna och jag retas lite med Skelleftesim att jag simmar med Växjö Master. Är så tacksam.

Veckans träning hos oss är ute nu. Planering för höst är runt toppning mitt i nov för SM i Jönköping

Hej!

Om ursprungsfrågan, "att börja simma snabbt":

Första frågan att ställa sig är viktig:
Handlar det om kort- eller långsdistans? I bassäng eller öppet vatten.
Många diskussioner här saknar den aspekten, vilket gör att det ofta blir väldigt spretande

Tack för att du reder ut begreppen. Blev förstås väldigt nyfiken på "simtränare i norr". Är från om jag är lite kaxig från orten med den just nu framgångsrikaste klubben i norr.

Igår tog jag tid på 400 fr. Mest för att se om jag skulle våga en start på 800 på Umeracet. I mina ögon gick det för sakta, trots att vändningarna inte var bra. Det tar lite tid få dem där bensparken, så skillnaden känns ännu större i sprint. Förra året v

Mycket bra inlägg av "simtränare Norrort"

Så när som på att Total Immersion inte kan ha något med att simma fort, vilket är en myt.

- Terry Laughlin, grundare av TI har under åren 1996-99 tränat en grupp sprinters som hade stor framgång
- Grunderna i TI handlar om att minska vattenmotståndet gen

Svar till Marie-Louise Jacobsson (12 sept.)

Jag är inte från norra Sverige… utan norra delen av en svensk storstad.
Har varit i flera klubbar, mest jobbat med unga SUM Simmare och betydligt yngre barn än så (nybörjare i rygg/crawlskola och Simiaden-simma