Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGå in i väggen med LCHF?
You need to log in to create posts and topics.

12

Har sedan en dryg vecka kört lågkolhydratkost. Jag äter kolhydrater men inte mycket.

Var ute på en av mina sedvanliga söndags-långpass. Blev lite drygt 19 km och det kändes hyfsat bra hela vägen fram till 17 km då jag bara tog slut. Sista två gick på re

Har inte märkt av det du beskriver men jag körde iof inga långpass när jag började med LCHF

Jag har ingen egen erfarenhet men det låter väl ganska naturligt att man tar slut på energi snabbare då man börjar löpa med delvis tömda glykogendepåer. Det är känt att kolhydratfattig kost gör att depåerna inte fylls lika bra som då det finns bra tillgån

Kanske du körde på för hög intensitet, om du kör med lägre puls borde det vara lättare att undvika det problemet.

Körde mitt normala tempo men märkte även av en något förhöjd puls. Vet inte om också det har med förändrad kost att göra. I övrigt ligger pulsen normalt.

Det finns ju åsikter om att detta sker med en LCHF kost. Dock så bör det ta minst 2 h i en hög intensitet om man skall åberopa att LCHF kosten inte ger tillräcklig energi. Detta i alla fall enligt Colting. Han tycker för övrigt att LCHF är en bra kosthåll

Fett kräver mera syre än kolhydrater för att skapa energi. Av naturliga skäl så kommer därför pulsen att vara högre när man "tvingar" kroppen till att använda mer fett vid löpning.

Att du Nomen upplever att du inte haft någon ork en vecka in i LCHF är i

Tack för snabb input. Får testa vidare ett tag till! Skönt att höra att även andra har upplevt pulshöjning.

Ofta räcker det med ganska lite kolhydrater extra för att klara av långpassen. Om man käkar en knäckemacka extra och tar med sig lite sportdryck så har jag inte märkt någon större skillnad mot tidigare. (Dock var de tre, fyra första veckorna med LCHF och

Hejsan, jag är intresserad av andras erfarenheter med att köra LCHF-diet kombinerad med löpträning. Själv har jag bytt till LCHF för 2-3 veckor sedan, vilket jag upplevt positivt på flera sätt (ingen viktminskning än, men det är inte därför jag kör LCHF..

12