Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGå ner i tid på milen!
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej jag har sprungit milen på 41 min! så mitt mål är att gå ner till 39-38 min tips på hur jag ska lätta upp träningen med intervallpass, distanspass? och hur snabba passen ska vara!

Här hittar du nog lite inspiration: http://www.marathon.se/traningsprogram/vecka.cfm?Pro_ID=13&Ph_ID=9&Rac_ID=128

några mer tips tack på förhand

När jag gick från ca 42 min på milen till 39 min så började jag med tusingar.

Ofta 6 x 1000m med 1 min gå eller ståvila mellan varje fartsteg.
Farten var kanske från början ca 3.50 per km och senare ca 3.40.
Jag försökte hålla ett tempo som var så snabbt

Albert: Tanken med intervallpass är knappast att "lätta upp" träningen, men det kanske bara var en felskrivning 🙂

Jag håller med Anders S om det han skriver om tusingarna, men här kommer ytterligare ett tips:

- Intervallstege där du varierar farten be

Visst kan intervaller "lätta upp". Nu cyklar jag huvudsakligen, men riktigt hårda men korta intervaller är bra mycket enklare att hantera mentalt än långa och sega tröskelpass, till exempel.

Fy fan, vilket grispass du beskrev Lars! 😀

Det där lät faktiskt som ett riktigt kul pass Lars och jag håller med Rasmus om att kvaltetspass kan "lätta upp".

Jag har alltid haft lättare att ladda inför riktiga grispass än slöjogg. Står det tuffa intervaller på schemat bekommer det mig inte heller

En sak som hjälpt mig att kapa tid på milen är att utöver löpträning satsa rejält på att stärka mag/ryggmuskler. En starkare överkropp ger en bättre löpstil, och det sparar tid.

Glad-gubbemarkerar denna.

Men för att kunna bidra med något också så får du här ett tips på de roliga G-Man* intervallerna jag ibland kör. Har hört att 10k kan vara lämplig distans för att få bästa effekten av dem:

2km i 3:50 tempo vila 2,5 minuter
2km

12