Quote from Guest on 1 April 2011, 15:31Läste en artikel i senaste RW om gå/springa-metoden som ett bra sätt att träna långpass. Artikeln redogjorde för lite olika upplägg men gick i huvudsak ut på att springa 9 minuter och sedan gå i 1 minut genom passet.
Om man nu ska prova detta, så bör man
Läste en artikel i senaste RW om gå/springa-metoden som ett bra sätt att träna långpass. Artikeln redogjorde för lite olika upplägg men gick i huvudsak ut på att springa 9 minuter och sedan gå i 1 minut genom passet.
Om man nu ska prova detta, så bör man
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 15:41Avsikten med att spränga in gåpauser redan från början, för min del åtminstone, var att öka distansen jag orkade springa. Dessutom var det lämplig träning, att träna på att gå, inför ultraloppen.
Öka farten tror jag däremot inte är en bra idé, de flesta
Avsikten med att spränga in gåpauser redan från början, för min del åtminstone, var att öka distansen jag orkade springa. Dessutom var det lämplig träning, att träna på att gå, inför ultraloppen.
Öka farten tror jag däremot inte är en bra idé, de flesta
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 15:49Eftersom jag ser till att använda pulsvarningarna på min klocka så inbillar jag mig att jag håller ett tillräckligt lågt tempo. Så mao så handlar 9/1-upplägget främst om att orka längre?
Eftersom jag ser till att använda pulsvarningarna på min klocka så inbillar jag mig att jag håller ett tillräckligt lågt tempo. Så mao så handlar 9/1-upplägget främst om att orka längre?
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 16:0425/5 är en populär taktik på längre ultralopp. Genom att gå 5 minuter hinner muskler återhämta sig samt att det finns tid för mat och dryck.
Jag tror att halva startfältet på förra årets 145 miles långa kanallopp i England hade den taktiken från början.
25/5 är en populär taktik på längre ultralopp. Genom att gå 5 minuter hinner muskler återhämta sig samt att det finns tid för mat och dryck.
Jag tror att halva startfältet på förra årets 145 miles långa kanallopp i England hade den taktiken från början.
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 17:00Jag provade 9/1 när jag började springa längre, tyckte nog att det var lite ofta, 19/1 passade mig bättre.
Hade avsikten att komma ner i puls, hålla lågt tempo annars drar det gärna iväg. Jag märkte också att jag blev stel i nacken & axlar, så det var sk
Jag provade 9/1 när jag började springa längre, tyckte nog att det var lite ofta, 19/1 passade mig bättre.
Hade avsikten att komma ner i puls, hålla lågt tempo annars drar det gärna iväg. Jag märkte också att jag blev stel i nacken & axlar, så det var sk
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 17:42Den här springa-gå-springa-taktiken kommer väl främst från Jeff Galloway (http://www.jeffgalloway.com/training/walk_breaks.html) .
Jeff upptäckte att löpare på olika nivåer som sackar kraftigt på slutet av längre lopp som maraton gör det för att de går u
Den här springa-gå-springa-taktiken kommer väl främst från Jeff Galloway (http://www.jeffgalloway.com/training/walk_breaks.html) .
Jeff upptäckte att löpare på olika nivåer som sackar kraftigt på slutet av längre lopp som maraton gör det för att de går u
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 17:43Skulle 9/1 bli 18/2 bli 27/3 eller är det bara matematik.
18/2 eller 19/1 vad skulle det vara för skillnad.
Oneklingen intressant.
Skulle 9/1 bli 18/2 bli 27/3 eller är det bara matematik.
18/2 eller 19/1 vad skulle det vara för skillnad.
Oneklingen intressant.
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 20:25Men om det handlar om att höja tempot så tänker jag ungefär så här:
Jag klarar idag att hålla 6:30-tempo i minst 1 h 45 min (mitt längsta pass). Troligen klarar jag två timmar i samma fart.Men jag vill ju kunna en halvmara på två timmar. Jag klara milen
Men om det handlar om att höja tempot så tänker jag ungefär så här:
Jag klarar idag att hålla 6:30-tempo i minst 1 h 45 min (mitt längsta pass). Troligen klarar jag två timmar i samma fart.
Men jag vill ju kunna en halvmara på två timmar. Jag klara milen
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 20:47Christian, där är du helt inne på rätt linje. Som träning kan du absolut köra springa-gå-intervaller. Fast då kan du ju överväga att köra med 4:1 t.ex. för att få mer intensitet i träningen om du tycker att kroppen håller för det.
Christian, där är du helt inne på rätt linje. Som träning kan du absolut köra springa-gå-intervaller. Fast då kan du ju överväga att köra med 4:1 t.ex. för att få mer intensitet i träningen om du tycker att kroppen håller för det.
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 22:34@Mikael
Det kan ju vara något att testa. Men om man ska köra 4/1 så blir det kanske svårt att göra ett riktigt långpass av det?
@Mikael
Det kan ju vara något att testa. Men om man ska köra 4/1 så blir det kanske svårt att göra ett riktigt långpass av det?