Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningGör armtag
You need to log in to create posts and topics.

Följande film visar hur Grant Hackett gör sina armtag:
http://blazingtrispeed.com/swimming-keep-the-elbows-high

Man ser att han håller armbågen högt i vattnet när vattenytan, under hela armtaget.

Hur man tar armtag verkar vara väldigt personligt och ber

Hackett är ju inte den sämsta att studera. Kul att du ändrat din inställning till armtaget och studerar hög armbåge istället för som tidigare "breda armtag" 😉
Du verkar vara väldigt simteknikintresserad.

Kanske har jag varit otydliga med vad jag menar. När man i ord försöker beskriva en komplicerad kroppsrörelse, som simning, blir det lätt syftningsfel och lite oklart vad man egentligen menar. Vad gäller "breda armtag", kan jag nog därför varit oklar, men

Som nybörjare själv är jag alltid lika tacksam för dina länkar Markku. Klart inspirerande. Den här senaste fick mig att börja reflektera över hur jag gör när jag försöker få ett tidigt "catch".
Det känns som om jag får fart när jag försöker härma elitens

Jag tror att jag själv gör min catch med underarmen pekande nästan rakt ned mot botten på poolen, men det ser ut som att han vinklar armen mer inåt och således pekar snett nedåt sidan, alltså att tex. höger arm pekar vänster-nedåt-vänster inunder hans kro

Bra observation där Göran och det är dit du ska sträva att komma, följ en osynlig mittlinje med handen.
En bra grej är också att under träning simma sakta, sakta och köra med höga armbågar samtidigt som man enbart doppar fingertopparna i vattnet och låter

Du menar i recovery-fasen? Isf är det nog det vi kallar pianofingrar. =)

Kärt barn har nog många namn!:-)

Hacketts armtag med hög armbåge är idealiskt för långdistansare. Men det är inget för en sprinter.

Hackett: Teknisk, uthållig, energieffektiv.

På land klarade Hackett inte ens göra en chinup, även när han var som bäst i vattnet.

Hm, jag kommer ungefär lika långt på ett armtag som Hackett, jag klarar 8 chin-ups, ändå är han 12 minuter snabbare på 1500m... Ngt är lurt här...