Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGår det långsammare i regn?
You need to log in to create posts and topics.

12

Att det går långsammare att springa i värme har jag märkt, men hur är det med regn? Vad är era gissningar hur mycket man tappar (om något) på 10km-lopp i lätt regn jämfört med uppehåll och mulet (samma vind)?

En härligt hypotetisk fråga. "Allt annat lika" brukar vara svårt att få till. Därför lämnar jag vetenskapen till andra och slänger ur mig:

Det går fortare i lätt regn om temperaturen är över 10 grader. Detta på grund av att jag slipper lägga energi på at

Äh, finns säkert någon som gjort jämförande studier med löpband och dusch... 🙂

Tänkte på asfalt främst.

Jag blir mer pepp och får mer energi av duggregn, älskar känslan.

http://www.runandreasrun.se - Frihet är att springa

Jag är stenhårt snabbare vid regn, oavsett om allt annat är lika eller inte. Alla mina pers är satta när solen lyst med sin frånvaro, oavsett när på året de är satta.

Regn gör att skorna blir blöta, dvs tyngre. Det borde påverka farten. Min gissning är att detta kan vara den största fartsänkning faktorn, följt av mentala biten som nummer två. Den viktigaste fartökande faktor är gissningsvis bättre avkylning av kroppen.

Jessie: how much are your personal bests affected by the mental side of things? Alltså blir du snabbare tack vare avkylningen eller har du någon "regn-psyko" som träder fram vid regn?

Personally, as well as avkylningen, I also get a bit extra taggad whe

Simon: Precis som du säger - jag vet att andra INTE uppskattar regnet, men jag gör det! Jag blir faktiskt så lycklig att jag springer omkring och ler från ena örat till det andra. Eftersom jag redan är gladare när jag ställer mig på startlinjen om det är

Jag älskar värme! Jag tycker det är underbart. Men ska jag prestera på topp då vill jag ha regn, duggregn, hällregn, vilket regn som helst. Jag springer såpass få lopp att jag aldrig får till "allt annat samma" så jag kan inte avgöra hur mycket det gör på

Jag vill påstå att jag springer bättre i lätt regn förutsatt att temperaturen är nog mycket över nollan och att det inte blir någon vindkylning som påverkar negativt.

Orsaken? Jag får bättre avkylning. Men nyckelordet är avkyld och inte nedkyld.

12