Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hejsan,

Bollar ut en en fråga rörande löpning och styrketräning.
Har som mål i första hand Göteborgsvarvet nu i vår samt Lidingöloppet senare i höst.
Har sprungit både halvmarathon och Lidingöloppet med hyfsat resultat (1.33 resp 2.35)
Till saken hör a

Bibehålla förbränning? Om du vill gå ner i vikt, så träna mer löpning och ät lite mindre. Fortsätt du att träna tungt, så går du inte ner så mycket muskler utan mer fett. Men du kommer tappa en andel muskler om du går ner

Det existerar bara ett sätt att gå ner i vikt: att äta mindre. En liten turbo på en sådan viktminskning får man om man dessutom tränar, men träningens betydelse är totalt irrelevant i jämförelse med att äta mindre.

+1 på Anders. Jag började springa för knappt två år sedan och trodde att det skulle synas på vågen, men det enda som hände var att jag fick bättre kondition (inte dåligt i sig, dock!). Viktmässigt hände inte ett dugg.

Det var först när jag skippade kväll

Om jag vore dig så hade jag fortsatt att träna på samma sätt om du nu trivs med det. Dessutom hade jag dragit ner något på kaloriintaget för att få en viktminskning.

Om vi sedan ska gå in på träningens inverkan på viktnedgång så är den i alla fall enligt

Har du för mycket muskelmassa är det effektivaste sättet att gå helt på ketos 4-5 dagar. Jag tappade flera kilo på det sättet. Annars är det ju bara att lägga ner styrketräningen och börja springa motsvarande tid istället. Det här med att man skall ha vis

Tränar du mer i tid och/eller högre intensitet förbränner du förvisso mer kalorier men du blir också hungrigare.
För att gå ned i vikt är det smartast att se över intaget av kalorier.

Det existerar bara ett sätt att gå ner i vikt, att äta mindre energi än man gör av med. Man kan antingen hålla träningen på samma nivå och äta mindre, eller öka träningen och äta lika mycket. Eller en kombination. 😉

Att öka träningen ökar normalt aptite

Tack för alla svar!

Nu är det ju inte kcal-mängden som är problemet, utan som jag ser det en alltför stor och "muskulös" kropp till min löpning. För mycket muskelvikt alltså. Styrketeränar man - som jag gjort - undert 9 års tid lägger man trots allt på e

Marcus, din längd och vikt idag?

12