Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGamla dojjor?????
You need to log in to create posts and topics.

Egentligen det är bra ha många par skor.Man ska byta ofta de att man får ingen skador.vanliga joggnings skor är bra byta en gån om året,därför att tämpningarna torkar ut.:-)

Tusen tack för alla tips. Shoppa är ju ALLTID kul 😉

Jag köper nya skor kanske 4 ggr om året, vet itne riktigt hur mkt jag springer! Men tränar ca 5 ggr/vecka 🙂

Får ett par Reebook av Sthlm Marathon varje år och jag gör mig faan inte av med dom....ger bort en del å kutar i en del.....Räcker typ 18 månader..;)

De flesta löparskor känns "begagnade" efter 25 mils löpning. Så länge håller sig stötdämpningen i hyfsat nyskick. Men så ofta har jag inte råd att byta. När jag sprungit med ett par skor i ungefär ett år eller 100 mil så brukar det däremot vara dags.

Jag försöker varva lite mellan olika skor. Långpass på övervägande asfalt kräver riktigt bra dämpade skor, i alla fall för mig. På mjukare underlag och kortare sträckor är det mindre viktigt. Så de gamla skorna kan hänga med ett tag till på grusunderlag.

Jag byter ca 4 par, kanske hinner jag med ett 5 par, skona blir mer trött av vinterlöpning. När dämpningen börjar bli trött köper jag nya, känner det direkt i knät och jag springer mer plattfot, plopp plopp..

Jag brukar använda skorna tills dom börjar falla isär och antingen börjar bli lite riskabla att springa i, typ sulan släpper vid tårna, eller när insidan börjar slitas ut och börjar ge mekaniskt obehag (vilket oftast är hälen).

Ingen rekommendation kansk

Hade problem med mina knän i sommras och förmodligen så berodde det till stor del på att jag hade ett par slitna skor (hade sprungit i samma skor i nästan två år). Knäproblemet försvann efter att jag hade köp nya sko plus att jag gjorde lite extra knäövni

Kör också med löparskor tills sulan nästan börjar släppa. Mina Asics som jag har nu har jag haft sedan 2005. Inte av snålhet. Har ingen anledning att ha dom så länge egentligen.

Springer på både asfalt och spår. På sommaren ca 2-3 ggr veckan á ca 1 mil