Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hallå!

Jag springer med Garmin Forerunner 210, vilken är min första GPS-klocka och upplever att den är väldigt långsam när det gäller att få kontakt med satelliten. Ibland kan det ta upp mot fem minuter om inte mer innan jag kan starta. Känner någon igen

Har ingen GF210. Men min erfarenhet från GF305 och både polar G3 och G5 är att det går snabbare om gps-mottagare får ligga helt stilla.
Några 5min har jag dock aldrig varit med om.

/jan

Om använder klockan frekvent så ska tiden för att hitta satelliterna inte ta så lång tid.

Har du laddad ned senaste firmware?

http://www8.garmin.com/support/collection.jsp?product=999-99999-27

Det släpptes ny firmware för ett par veckor sen.

Om man rör på sig eller står mellan hus (eller annan plats där himlen är mer eller mindre skymd) så kan det ta lång tid.
Jag brukar lägga ut min klocka på balkongräcket innan jag tar på mig de sista kläderna och skorna inför passet och då har den nästan a

Min 305 tar tid på sig, så jag brukar starta den ett par minuter innan jag ska träna/tävla. Låter den ligga i lugn och ro och titta på himlen.

Upplever samma med min. Har haft den ett par år och den verkar bli sämre och sämre med att hitta satelliterna. Börjar tröttna på den.

Nu har jag 410 men vid ett par tillfällen har den trotts att den jobbar mot bägge systemen tagit väldigt lång tid på sig för att hitta satelliter, i bägge fallen löste det sig genom att stänga av klockan och slå på den igen, då hittade den nästan omedelba

Så här står det i reklamen:

Forerunner 210 är utrustad med HotFix® satellitprognos, vilket innebär att den snabbt kopplas till satelliter så att du kan vara utanför dörren och igång med träningen på nolltid

Samtidigt som jag ska byta om brukar jag lägga den på fönsterbrädan för att hitta satelliter. Det brukar sällan vara några problem då.

Edit: Felstavning

Tack för era svar! Jag brukar i och för sig sätta på mig den och sedan koppla upp den, men då rör jag mig ju heller ingenting utan börjar passet när klockan fått kontakt. Trots det tar det lång tid.

Thomas, tack för länken! Har inte gjort någon uppdateri

12