Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har kikat på lite olika träningsupplägg (för t.ex. VR, IM, marathon osv) men skulle vilja kunna extrahera en generell mall för hur man tränar inför tävlingar.

Det verkar som att det finns olika delar:
1. Uppstart
2. Byggande
3. Toppning

Uppstart kal

Min uppfattning om hur man toppar fomen inför en tävling:
Under "Byggande"-fasen kör man antagligen en del intervallträning. Den bör när tävlingen närmar sig bestå av kortare intervaller, men med fler repetitioner och högre fart, t ex 12x400 meter i ställ

Jonas, tack för inlägget 🙂

Bara för att vara på säkra sidan, när du skriver

"Sen de sista 1-2 veckorna före tävlingen drar man rejält på mängden för att komma i form tävlingsdagen"

så antar jag att du menar du att man ska dra NER rejält på mängden?

Ja, visst, drar ner menade jag förstås.
Sista långa långpasset brukar jag inte köra närmare är 3 veckor innan tävling, ett något kortare långpass kanske 2 veckor innan.
Intervallpass kan man nog köra även sista veckan, men inte så hårt att man drar på sig

Aha, tack.

Det kanske också betyder att det inte är bra att köra distanstävlingar med mindre än tre veckor mellan loppen... En månad kanske går bra verkar det som då, för att hinna återhämta sig....

Finns det inte någon tumregel som säger minimum 1 vecka mellan tävlingarna per mil? Dvs minst en vecka mellan två millopp, och minst en månad mellan två maratonlopp?

Så 30 veckor efter vätternrundan kan man ta nästa cykellopp?? 😉
Nu är ju iofs denna grupp för löpning, så jag ska väl hålla mig till det, men jag antar att det är motsvarande _ansträngning_ som gäller inte mil, så man ska kanske räkna med en månad för en

Jämför med hur du tränar. Kör du inte ibland flera millånga träningspass per vecka utan problem?

Om man ska prestera max och köra tills man spyr så behöver man mer vila mellan loppen och samma sak med distansen.

Jag känner själv att när jag går över 2 m

Sant Anders. Jag har aldrig kört ett marathon ännu, det längsta är de tre lidingölopp jag kört och vad gäller att bli sliten av just distansen så tycker jag nog inte att man behöver vänta 4 veckor. Klart att kroppen är sliten de första dagarna efter loppe

Pratade i fredags med en spinninginstruktör som tävlar i multisport, och hans tips för uppladdning inför ett lopp var att veckan två veckor innan loppet köra hård träning men att under sista veckan bara köra lite lugna pass. Det verkar vara ganska annorlu

12