Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Inför SpringCross förra året prövade jag att bara jogga i 7 min tempo 20 min var 3:e dag sista 9 dagarna och hade kör på rätt hårt innan. Nu var det ju bara 12 km men jag kunde (efter att brorsan flåsande hade bett mig dra på i eget tempo) slå personligt

Daniel, för att vara säker, menar du med "jogga i 7 min tempo 20 min" att i 20 minuter jogga i en hastighet av 7 min/km?

I sådana fall låter det mycket lika det tips jag fick i fredags efter spinningen...

Eh... 😀 Jo det var så jag menade.

Det upplägget fungerade nog mest för att det var en kort tävling.

Längre lopp bör nog ha en mer nyanserad nedtrappning.

Är kanske lite utanför ämnet .... men lägger ni upp matintaget på ett speciellt sätt den sista tiden innan en tävling för långlopp ??

Ang. hård träning 7-14 dagar innan:
Jag tror säkert det kan vara bra att köra hårda pass då. Men jag skulle inte låta passen bli längre än tidigare, eller den sammanlagda mängden bli större än tidigare, den veckan.

Ang matintaget:
Jag brukar tänka på rek

> Är kanske lite utanför ämnet .... men lägger ni upp matintaget på ett speciellt sätt den sista tiden innan en tävling för långlopp ??

Jajamensan. För egen del gäller det dock bara lopp över 2½ timmar.

> Är kanske lite utanför ämnet .... men lägger ni upp matintaget på ett speciellt sätt den sista tiden innan en tävling för långlopp ??

Nej. Ärligt talat har jag inte märkt någon skillnad (och jag har verkligen letat efter en). Troligen är jag på en niv

12