Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelGiro Iionos eller Atmos........
You need to log in to create posts and topics.

Plast åldras, så jag är inte överens.

Å andra sidan säljs hjälmar som nya som legat i lager i flera år, så det är ibland omöjligt att avgöra hur gammal en hjälm är. Om man skulle köra stenhårt på tre års livslängd, kan en nyinköpt hjälm bara ha ett halvår kvar, enligt det resonemanget.

Dels ordnar jag nya medeller så de har inte legat på ett lager sedan använder jag hjälmar utomhus med regn, fukt, kyla och solsken.

När det har gått några år så kasseras hjälmen och hamnar i mitt hjälmlager.

Jag vill inte höra i respiratorn att någon sä

Men undantaget några procent av alla Sveriges cyklister, så är en hjälm inte utomhus mer än som mest kanske 100-150 timmar per år. Större delen av året är UV-strålningen försumbar, och fukten påverkar inte plasten, i alla fall inte på så kort sikt som vi

Åtminstone Giro - och förmodligen andra också - märker sina hjälmar med tillverkningsmånad.

Jag tror att sprickor, repor, hack och allmänt slitage uppstår på grund av att hjälmen används. Om du inte tycker att det ingår i ordet "åldras" så är det ok.

Om man slänger hjälmen i stengolvet inför varje cykeltur som test ifall den håller så är man på

Jo, David, det nämnde jag också. Men det var du som skrev om fukt, temp och sol.

Men sköter man om sina hjälmar och undviker att hantera dem slarvigt och vårdslöst, håller de längre. Eftersom sånt är väldigt individuellt är det löjligt att bara sätta en

Använder du inte hjälmen så har du inget problem med hjälmen ifall du kraschar.
Skälet till att lämna en rimlig tidsaspekt (vid normalt användande) är snarare att producenten inte vill bli stämd för att hjälmen har "åldrats" vid normalt användande.
Du kom

Plast åldras. punkt.

På den tiden jag klättrade var regeln att nylon (rep, slingor, selar etc) som legat mörkt och svalt skulle bytas ut efter fem år. Om man använt grejorna behövde de bytas mer frekvent... inte bara på grund av nötning utan även på gru

Som svar på Björn D, jag tror Atmosen/Ionesen har, bland övriga hjälmar, väldigt god ventilation (dvs. många och stora lufthål). Atmosen har 26 hål medan Ionos har 15 men väldigt stora. Vanligen har hjälmar någonstans mellan 20-22 vent.hål. Men ovan hjälm