Quote from Elias Engqvist on 31 August 2011, 22:18Ja, jag hoppas förstås att det funkar. Du skriver att han är blind - menar du totalblind eller mycket nedsatt syn?
Ja, jag hoppas förstås att det funkar. Du skriver att han är blind - menar du totalblind eller mycket nedsatt syn?
Quote from Funbeat user on 1 September 2011, 07:05Han har kvar en liten liten synrest på vänster öga som gör att han ser kontraster åt ena hållet. Så helt blind är han inte.
Han har kvar en liten liten synrest på vänster öga som gör att han ser kontraster åt ena hållet. Så helt blind är han inte.
Quote from Funbeat user on 1 September 2011, 08:14Kommer han att bli helt blind?
Har hjälpt synsvaga + blinda genom åren.
Det är en klar fördel att han får använda det han har och lära sig så mycket som möjligt av det som han finner intressant.En totalblind har idag tack vare uppfinningar en hel del
Kommer han att bli helt blind?
Har hjälpt synsvaga + blinda genom åren.
Det är en klar fördel att han får använda det han har och lära sig så mycket som möjligt av det som han finner intressant.
En totalblind har idag tack vare uppfinningar en hel del
Quote from Funbeat user on 1 September 2011, 08:40Blir också glad av att se ditt engagemang! Lycka till med allt, hoppas att eleven får en trevlig runda i skogen. Det låter dessutom som en bra bonus om h*n får lära sig navigera med GPS, det måste ju vara användbart i andra situationer också om man är syn
Blir också glad av att se ditt engagemang! Lycka till med allt, hoppas att eleven får en trevlig runda i skogen. Det låter dessutom som en bra bonus om h*n får lära sig navigera med GPS, det måste ju vara användbart i andra situationer också om man är syn
Quote from Funbeat user on 1 September 2011, 21:01Kul Håkan, jag hoppas att din elev blir glad. Du får gärna rapportera hur det gick med upplägget.
Ang springandet i skolan. Jag kan inte minnas att vi hade så mycket spring i benen på friluftsdagarna men det då. Annat är det nu!
Kul Håkan, jag hoppas att din elev blir glad. Du får gärna rapportera hur det gick med upplägget.
Ang springandet i skolan. Jag kan inte minnas att vi hade så mycket spring i benen på friluftsdagarna men det då. Annat är det nu!
Quote from Funbeat user on 1 September 2011, 21:19K-G, han kommer inte tappa sin synrest vilket är otroligt viktigt för honom. Han ser mest ljus/mörker och väldigt starka konturer men har mycket hjälp av det.
Jag är övertygad om att GPS är framtiden för synskadade/blinda så det känns som det passar att
K-G, han kommer inte tappa sin synrest vilket är otroligt viktigt för honom. Han ser mest ljus/mörker och väldigt starka konturer men har mycket hjälp av det.
Jag är övertygad om att GPS är framtiden för synskadade/blinda så det känns som det passar att
Quote from Funbeat user on 4 September 2011, 11:39Vet ej vad som hänt under senare år.
För många år sedan (typ 30 år) så gjordes i alla fall försök med att ta fram kartor som även blinda/synskadade skulle kunna använda. Man använde någon sorts svällpapper i vanlig kopieringsmaskin. Det man fick fram va
Vet ej vad som hänt under senare år.
För många år sedan (typ 30 år) så gjordes i alla fall försök med att ta fram kartor som även blinda/synskadade skulle kunna använda. Man använde någon sorts svällpapper i vanlig kopieringsmaskin. Det man fick fram va
Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 14:05Nu orienterar Jeffrey ej, men han gör en hel del annat.
Kommer antagligen att på nytt träffa honom i Brugg, Schweiz 24:e september.
www.jeffreynorris.de
Han föddes i USA, men har nu bott länge i Tyskland.24H arrangören i Brugg har en mindre hjärnsk
Nu orienterar Jeffrey ej, men han gör en hel del annat.
Kommer antagligen att på nytt träffa honom i Brugg, Schweiz 24:e september.
http://www.jeffreynorris.de
Han föddes i USA, men har nu bott länge i Tyskland.
24H arrangören i Brugg har en mindre hjärnsk
Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 21:08Carin, jag har gjort en taktil karta åt honom men han lärde sig den så himla fort att jag behöver nya saker 🙂
K-G, man blir inspirerad av såna människor!
Carin, jag har gjort en taktil karta åt honom men han lärde sig den så himla fort att jag behöver nya saker 🙂
K-G, man blir inspirerad av såna människor!
Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 22:06Kom att tänka på FROG (Free Orienteering with GPS), hittade lite att läsa här http://o-wiki.net/index.php?title=GPS
Kom att tänka på FROG (Free Orienteering with GPS), hittade lite att läsa här http://o-wiki.net/index.php?title=GPS