Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningGPS navigering i open water
You need to log in to create posts and topics.

Jag har länge tänkt att det borde vara möjligt att få hjälp att navigera i open water med en GPS i badmössan. Nu upptäckte jag att det fins en sån grej: Iolite (swimiolite.com) är en GPS som är kopplad till et sett med ljusdioder som man tejpar fast på u

Hoppas den är otillåten. Att navigera är ju en del av tjusningen med OW.

Inom friidrotten skulle tekniska hjälpmedel likt detta knappast vara godkänt på tävling. Vet inte hur det ser ut inom simning men antar att de har liknande regler = inte tillåtet.

kan var en rolig grej om du ska planera något 20km simpass runt en sjö men är inte tillåtit inom simning eller triathlon

http://www.oncoursegoggles.com/
https://www.facebook.com/oncoursegoggles?fref=pb&hc_location=profile_browser

Ryan, dom skriver på sin sida att "For Triathlon IOLITE is legal in all rules we have reviewed thus far. We have confirmation from USAT that it is legal for USAT sponsored events. For open water marathon swims it depends on the rules for that event."

Det

Så, ge orienterare GPS och kordinater för varje station. Samma lika tycker jag. Prestationen i OW anser jag bland annat vara att klara av att ta ut riktning o simma utan fuskhjälp. Men kanske bara jag.
Inte riktigt samma sak som hoppa som Boklöv.

USAT och USMasters swimming följa sin egen reglar. Masters i USA är 18-24 i resten av världen är Masters 25+ inom simning.

I simning och triathlon regel i Sverige stå det klart ingen hjälpmedel är tillåtit. Att just navigering finns inte listat betyder i

Ja, även om det vore tekniskt intressant om den fungerade (t.ex. för träning) så håller jag med om att en del av kompetensen (och tjusningen) i öppet vatten-simning är just bra navigeringsförmåga.

Som väldigt nytillkommen utövare av simning i öppet vatten så kan jag nog till och med tycka att navigeringen är ganska rolig. Det bidrar till utmaningen och att känna att navigeringen fungerar är tillfredsställande. Där går det kanske att jämföra lite me